/... Maloštevilčni gledalci so v tej predstavi videli najboljše in ji dodelili čisto petico. Morali bi prebrskati arhive ali je katera izmed predstav na sedemnajstih predhodnih festivalih (Festival komornega gledališča Zlati lev v Umagu) prejela takšno oceno! /
HELVERJEVA NOČ
Zaradi žal zmeraj bolj aktualne tematike – porajajoče se grožnje nacizma in sovražnosti do drugačnih – bomo tudi v naslednji sezoni s Helverjevo nočjo nadaljevali uprizarjanje besedil, s katerimi bi radi opozorili na to zmeraj bolj grozečo nevarnost.
Po Lovskih scenah iz Spodnje Bavarske Martina Sperra, Močnem rodu Marieluise Fleißer, Pred upokojitvijo Thomasa Bernharda se nam zdi uvrstitev zgodbe o nacizmu, ki v ljudi seje izključevanje, nestrpnost do vseh drugačnih, strah, zlo in smrt, na naš repertoar več kot upravičena. Hkrati nadaljujemo uspešno sodelovanje s ŠKUC gledališčem iz Ljubljane, s katerim nas družita predvsem uprizarjanje družbeno angažiranih in kritičnih besedil ter odpiranje tabujev.
Besedilo sodobnega poljskega dramatika zelo iskreno, intimno in pretresljivo govori o eksistencialnih in esencialnih tesnobah sodobnega človeka. Prav zaradi tega je uprizoritev v koprodukciji s ŠKUC gledališčem še kako primerna, upravičena in povsem v skladu s konceptualno usmeritvijo obeh gledališč. Gre za psihološko izjemno pretanjeno in aktualno dramsko zgodbo, ki prikazuje Nemčijo med razcvetom nacizma in se odvija v siromašni mestni četrti, v kateri je prav vse vzrok ali posledica nasilja.
Helverjeva noč je drama o nenavadnem paru, umsko zaostalem mladeniču Helverju in njegovi resignirani rejnici Karli, ki živita v majhnem prostoru, v mraku, revščini, osamljenosti, obkrožena s fanatičnim nacizmom, ki z ulic vdira tudi v njun dom. Ideologija zla, ki z vso brutalnostjo vdre v intimni svet in zapleteni odnos med Helverjem in Karlo.
Drama poljskega pisatelja Jarosława Świerszcza, znanega pod psevdonimom Ingmar Villqist, je metafizična refleksija jeze in skrajnega obupa ter nemoči ob zmeraj hujši in neizbežni grožnji nacizma.
O REŽISERJU
Alen Jelen je gledališki in radijski režiser, dramaturg in novinar. Zaposlen je v Uredništvu igranega progama Radia Slovenija, umetniško vodi ŠKUC gledališče in je tajnik Združenja dramskih umetnikov Slovenije. Za svoje delo je 2011 prejel bršljanov venec ZDUS in posebno nagrado na festivalu v Isfahanu v Iranu. V zadnjih sezonah je v našem gledališču ustvaril nekaj nepozabnih predstav:
Proti severnemu vetru in njeno nadaljevanje Vsakih sedem valov po besedilih Daniela Glattauerja, gledalcem pa se je gotovo vtisnil v spomin tudi z Dvomom Johna P. Shanleyja in Hildo Marie NDiaye. Hildo je režiral tudi na Radiu Slovenija in na festivalu v Veliki Britaniji zanjo prejel prvo nagrado za režijo.
FESTIVAL:
Zlati lev 2017, Umag, Hrvaška
/... Njuno sobivanje je nenehna brutalna igra, že kar sadomazohistična, ljubezen in nevzdržnost hodita z roko v roki, prvinski nagoni so – brez cenzure in krivde iz preteklosti – edini nosilni stebri sedanjosti. Reichmanova in Setnikar, ki s psihološko totaliteto vstopita v vlogi in ne popustita, tuja, že kar nečloveška občutja ponotranjita in jih izražata skozi pobesnelost ali odrevenelost, njune lege razpoloženj se iz prizora v prizor spreminjajo, zasnujeta izvrsten učinek nepredvidljivosti. /
/... Darja Reichman kot Karla je trpna in praktična, realistična, skoraj vdana v usodo /…/ do trenutka, ko izbruhne in postane enako sadistična, samo bolj verbalno premetena in ostra, /.../ Blaž Setnikar je kot Helver najprej poln nebrzdane in prekipevajoče energije z elementi mučiteljstva, /.../ postopno pa njegova pripadnost grupi, ko mora sebe prepoznati kot 'gnido', postaja skoraj tragična in v njem ugledamo enega otrok manjšega boga, ki je zmogel še zares moliti. Ravno igralska napetost, pa preobrati v razumevanju razmerja med protagonistoma, je močnejši del te uprizoritve. /
/... Zgroženost, žalost, na koncu pa navdušenje - tako so predstavo Helverjeve noči z Darjo Reichman in Blažem Setnikarjem doživljali prvi gledalci. /
/… Oba, Darjo Reichman (Karla) in Blaža Setnikarja (Helver), skozi uro in četrt dolgo predstavo vodi občudovanja vredna igralska sla in izjemen igralski naboj. Igralca sta preprosto živela vsak trenutek odrske zgodbe. /
/... Izvrstna gradacija napetosti dogajanja ima vmes mučne preboje, na primer Helverjevega nepredvidljivega vedenja. Skrbnico muči in jo hkrati vzpostavlja kot žensko neverjetne ljubezni in poguma. To je bilo videti in čutiti v igri Darje Reichman. Skrajno potrpežljivost in predanost ženske, ki je napako iz preteklosti popravila z novo plemenitejšo ljubeznijo. Ob njej pa Blaž Setnikar, ganljivo nebogljeni moški z otroško dušo, vendar z nebrzdano divjostjo duševno zaostalega človeka v primežu nacistične manipulacije. /