[Senzorialno gledališče] sega vse do začetkov gledališča. V Elevzijskih skrivnostih (igrah) in grškem gledališču so bile predstave prežete z vonji: cvetje, sadje, živalska kri in meso žrtev, vino, med, libacije, kadilo...
PREROK
Prerok sodi med Gibranova pozna literarna dela in pomeni vrhunec njegove filozofije. V njem avtor razmišlja o življenju, o vsakdanjih in temeljnih vprašanjih, na katera slehernik išče odgovore vse od rojstva pa do smrti. Osrednja je misel o univerzalni ljubezni, o pomembnosti tega, da smo ljudje bitja, ki nas določa sposobnost ljubezni. Duhovna ljubezen je tisto vzvišeno, ki naj vodi in usmerja človekove poti, predvsem k dobremu, sreči in iskrenim odnosom.
Kako se lotiti uprizarjanja besed in misli, ki so tako skrbno izbrane, ki izhajajo iz globine življenja in se dotikajo najobčutljivejših prostorov človeškega bitja? Kako uprizoriti mistično poezijo? Režiserka Barbara Pia Jenič, pionirka senzorialnega gledališča v Sloveniji, se v uprizoritvi dotika občutkov, čutnosti, sinergij, prvin, s katerimi je Gibranovo besedilo subtilno prepredeno. Prerokove besede izzivajo praznino, tišino in premolk, nagovarjajo neizgovorljivo in odpirajo vmesne prostore za dostop do nezavednega ter tako omogočajo celovitejšo potopitev gledalcev v to umetniško mojstrovino.
V primeru, da bi si želeli predstavo ogledati pri naših koproducentih, lahko razpoložljive termine preverite na naslednjih povezavah:
Slovensko Mladinsko gledališče
Slovensko stalno gledališče Trst
Zavod Senzorium (samo podatki o predstavi)
Pri zapisu avtorjevega imena in priimka smo ohranili različico,ki jo uporablja prevajalec.
V predstavi smo uporabili fotografijo Daniela Dancerja (Willamette National Forest, Oregon) in naslednje videoposnetke:
Direct views of the sea and calm waves. Yaroslove_photo_VIDEO (ID: 26354324). Shutterstock.web. September 2018;
Top View of the Giant Waves, Foaming and Splashing in the Ocean, Sunny Day, Slow Motion Video, Indonesia, Bali (ID: 27008998). Shutterstock.web. September 2018;
An underwater scene with sunrays shining through the water's glittering and moving surface (Looping). By Shutterstock.web. September 2018;
Low flying aerial shot in the Sierra National forest in California, just above and through the treetops. By Devin Kumar Shutterstock.web. September 2018.
Odrsko priredbo proznega dela PREROK sofinancirajo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Mestna občina Kranj in Mestna občina Ljubljana, Oddelek za kulturo.
"Igralska zasedba je v svojih vlogah odlična, med njuno igro pa je prisotna tudi interakcija z občinstvom, ki zajema deljenje dišav in občasno tudi nagovarjanje in spodbujanje k razmišljanju o vprašanjih, ki se vsem zdijo tako nemogoča in zapletena, vendar bo odgovor nanje večno ostal preprost."
Uprizoritev nas učinkovito transportira k neki obali, postanemo del tamkajšnje skupnosti, ki posluša Gibranove dragocene uvide. Na gledalca deluje kot meditativna ura, ki misli hkrati razburka in pomiri. /…/ Igralca vznemirita čute gledalcev z ognjem, eteričnimi olji, sadjem in dotikom razbeljenih jader, ki nežno pobožajo glave gledalcev – pri tem pa ohranjata občutek rituala in spustita času čas. To je predstava, ki se topi v telesu. /…/
/... Skozi nežno prežemanje z vsemi navedenimi prvinami beseda tako sčasoma postaja »meso«, zgoščeno tkivo spretno sinhroniziranih čutnih sporočil, ki nagovarja razprto gledalčevo občutljivost – in mu hkrati ponuja nevsakdanje gledališko doživetje. /
/... Miha Rodman v vlogi Preroka in Maruša Oblak v vlogi Almitre ob Prerokovem glasu (Vladimir Jurc) in zvočni podpori (Peter Penko, Tine Terlep in Igor Meglič) ter video projekcijah v senzualni interakciji z gledalci (dotik, vonj, sluh ...) pretanjeno, v umirjenem ritmu podajata Gibranovo besedilo. S simbolno govorico (jabolka, grozdje, vino, prst, drevo, zavesa, ladja ...) popeljeta gledalca na 'duhovno pot od rojstva do smrti' oziroma natančneje z gore spremenitve prek evharistije, vrta trpljenja do zarje vstajenja. .../
/… Premierna publika je v popolnosti odprla vse čute in je vseskozi pozorno in v popolni tišini spremljala dogajanje na odru in ob njem ter v simbolnih potezah obeh akterjev, na primer 'evharistiji' podajanja esenc vonja ob zaključku, tudi sodelovala. Lahko bi rekli – na ta način tudi sprejemala Prerokove nauke. Prestava Prerok bo v Prešernovo gledališče vsekakor privabila tudi novo publiko. Tisti, ki ste Preroka brali, si boste z zanimanjem ogledali tudi predstavo, tisti, ki ga niste in ste videli predstavo, boste z veseljem posegli po knjigi .../
/... Uprizoritev v režiji Barbare Pie Jenič se osredotoči na nekatere tematske drobce Preroka, kot so prijateljstvo, dar, otroci, revščina, smrt in ljubezen, ki jih odrsko razpira v umirjenem, upočasnjenem ritmu skozi simbolne in arhetipske slike ter senzualno obogateno. Nastopajoča Maruša Oblak in Miha Rodman ob sugestivni zvočni podpori Petra Penka, Tineta Terlepa in Igorja Megliča ter video projekcijah subtilno sporočilo o temeljni povezanosti nasprotij podajata govorno jasno in trezno, z učinkovito uporabo vonjav, rekvizitov in scene. Pomensko in duhovno nabitost Preroka, ki je današnji dobi kar nekako tuja, predstava tako nagovarja in odpira skozi gledalčevo čutno dovzetnost in občutljivost, lastno efemernosti gledališkega trenutka, kar gledališki dogodek pravzaprav naredi edinstven in nepovraten .../
/... Dobro bi bilo, da bi bilo več takih milo lepih predstav, ki nagovarjajo srce in dušo. Potrebujemo tudi svetlobo, ne samo teme. Tukaj nocoj smo doživeli hvalnico življenju. Življenje je vredno hvaliti in živo živeti. /
/... Predstava je zelo estetska. Všeč mi je bilo, da so na odru kot scenski pripomočki prisotni vsi naravni elementi: ogenj, voda, zemlja in zrak. V predstavi spoznamo vse dobro in vse slabo, kar počne človek. Hkrati pa vidimo tudi, da ni vse tako črno, kot se nam včasih zdi, da lahko vedno posadimo novo drevo in gre življenje naprej. /
/... Predstava Prerok ni zgolj čutno, temveč je nadčutno doživetje / … / celostna umetnina, ki gledališču vrača dostojanstvo in celi. Celi tako slehernika kot tudi ta zblazneli svet. /
/... To je bil tako poglobljen večer, da ga bom gotovo ponovila. Predstava me je prevzela kot celota. Vse je delovalo. Zvok, luč, scena je magična, igralca sta izjemna. Glede na besedilo bi lahko šla tudi v patetiko, pa sta nastopila s tako premišljenim občutkom, da človeka globoko gane. /
Prerok je ena tistih predstav režiserke Barbare Pie Jenič, v katerih človek, gledalec, gledalka, občuti, da aplavz ob koncu kar nekako zmoti svečanost, globino, neizmernost besed, ki so izrečene na odru. Predstava na kranjskem odru je umetniško in duhovno doživetje, kakršnih danes na odrih zelo manjka.
/... Po takšni predstavi, kot je Prerok, je aplavz na koncu kot zvočna motnja, saj bi vsak na dlani rad odnesel vtise in jih v tišini držal pred oltarjem svojih oči. Predstava združuje moč besede in razsežnosti neizrekljivega, ki ga je pričarala brezhibno zlitje video projekcije, kostumografije, scenografije, dramaturgije, luči in zvoka v celoto.