/... Kakšen je psihosocialni profil potencialnega terorista? Ta ne obstaja. Pravzaprav ne moremo vedeti, kdo je nevaren …/
TEROR
Sodobna drama
Ferdinand von Schirach
Teror
Slovenska krstna uprizoritev
Teror je trenutno najbolj uprizarjano delo tako na evropskih odrih kot po svetu, saj je na sporedu v več kot štiridesetih gledališčih, v Nemčiji, Švici in Avstriji pa so si gledalci septembra preko TV-sprejemnikov lahko ogledali tudi film, posnet po istoimenski drami, in po koncu filma v živo glasovali o pilotovi krivdi oziroma nedolžnosti ter tako odločili o njegovem razpletu. Krstna uprizoritev Terorja je bila istega dne septembra 2015 kar v dveh gledališčih: v Deutsches Theatru v Berlinu in v Schauspiel Theatru v Frankfurtu. Drama in njene številne uprizoritve so zaradi aktualne teroristične tematike doživele pravi medijski bum, njen avtor pa je postal medijska zvezda. V Terorju namreč obravnava izjemno težko moralno in etično dilemo, tj. kako se odločati v skrajnih situacijah in koliko je vredno oziroma so vredna posamezna človeška življenja.
Drama se dogaja v sodni dvorani, v kateri so poleg vojaškega pilota Larsa Kocha (obtoženega za smrt 164 potnikov na letalu) tudi predsednik sodišča, branilec, državna tožilka in dve priči ter seveda tudi gledalci, ki morajo tokrat prevzeti vlogo porotnikov. Prav oni so tisti, ki z glasovanjem odločajo o pilotovi krivdi oziroma nedolžnosti. Med sodnim procesom proti pilotu Larsu Kochu se namreč izkaže, da se je po lastni presoji odločil za manjše število žrtev na račun večjega števila na nogometnem stadionu, kar pa seveda sproža etična vprašanja – koliko pravzaprav šteje življenje posameznika? Ali je bolje sestreliti letalo s 164 potniki, da se izognemo smrti 70.000 ljudi na nogometnem stadionu? Ali bi pilot sestrelil letalo tudi, če bi bila na krovu njegova družina? Dilema, ki jo sprožajo drama in njene uprizoritve, je etična dilema »nemogoče odločitve«, kako se odločati v skrajnih primerih terorističnih akcij. Obtoženi pilot Lars Koch se je namreč moral v hipu odločiti, kako rešiti situacijo in koga žrtvovati.
Ferdinand von Schirach
je znan berlinski odvetnik, specializiran za kazensko pravo, in zastopnik številnih politikov, gospodarstvenikov, vplivnih podjetnikov in tudi navadnih smrtnikov. Na literarno sceno je v velikem zamahu stopil leta 2009, v svojem 45. letu, ko je najprej izšlo njegovo delo Zločini (Verbrechen), ki ga imamo tudi v slovenskem prevodu, leto zatem pa še z delom Krivda (Schuld). Obe knjigi sta postali veliki uspešnici. Kasneje je objavil še zbirko zgodb, dva romana in zbirko esejev: med drugim roman Taboo (ki je na lestvici revije Time pristal na prvem mestu) in leta 2014 dramo Teror.
Eduard Miler
je v svoji dolgoletni gledališki karieri oblikoval niz več kot sto izrazito samosvojih uprizoritev tako v Sloveniji kot v tujini. Njegove uprizoritve zaznamuje ekspresivna režijska poetika, za kar je bil večkrat nagrajen. Med drugim je prejel nagrado Prešernovega sklada (1987) in tri Borštnikove nagrade za režijo (Lulu leta 1991 v izvedbi Drame SNG Maribor, Baal leta 1998 in Beneški trgovec leta 2011, obe v izvedbi SNG Drama Ljubljana). V našem gledališču je doslej režiral osem predstav (Eksplozija spomina 3, Vera ljubezen upanje, Nekaj eksplicitnih fotk, Werther & Werther, Spletkarstvo in ljubezen, Podeželje, Hedda Gabler in Pri Hlevarjevih).
/... Gledalci ste porota. Vi boste odločili, ali je pilot vojaškega letala Lars Koch kriv ali ne. Je heroj ali morilec …/
/... Med dvema možnima interpretacijama - ali smo res vsi enako ideološko indoktrinirani ali pa je dilema v tekstu slabo zastavljena in tako sploh ni prava dilema - se nagibam k drugi …/
/… V času in prostoru aktualna predstava je v dveh letih postala svetovna uspešnica. Odlična igra, konec napisala publika, vprašanje, kam gre človeštvo, pa ostaja odprto …/
/... Glede na to, da pri nas kultura dialoga, obisk gledališč in nasploh odnos do umetnosti in umetnikov vzbujajo skrb, so predstave, ki silijo ljudi k razmisleku, dialogu in odločitvam, že kar nujne, saj smo na dobri poti, da postanemo narod zaplankancev …/
/... Dilema, ki jo sprožajo drama in njene uprizoritve, je etična dilema "nemogoče odločitve" …/