Mrtvec pride po ljubico na TESZT 2016 – Evropski regionalni festival Temišvar, Romunija
Kranj, 23 maj – Prešernovo gledališče Kranj sodeluje na letošnjem mednarodnem gledališkem festivalu TESZT 2016, ki poteka od 22. – 29 maja v Romunskem mestu Temišvar. Jutri, v torek 24. maja bodo na festivalskem odru prikazali večkrat nagrajeno predstavo Mrtvec pride po ljubico Svetlane Makarovič v režiji Jerneja Lorencija, ki je nastala v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj. V četrtek, 26. maja se bodo s predstavo predstavili tudi v Srbskem Narodnem gledališču Sombor.
Letošnji mednarodni gledališki festival TESZT poteka od 22. do 29. maja, na njem pa se bo predstavilo 10 ansamblov iz Makedonije, Hrvaške, Srbije, Madžarske, Romunije, Italije, Slovenije, Bosne, Poljske in Belgije. Podobno kot v preteklih letih, so v središču predstave, ki obravnavajo sočasne kulturne, družbene, psihološke in politična vprašanja, kot so identiteta, odgovornost, osebna in družbena travma.
Za Prešernovo gledališče Kranj je to odlična priložnost, da svojo produkcijo in svoje poslanstvo, ki temelji na družbeni kritičnosti predstavi mednarodni javnosti. »Povabilo na festival v Temišvarju je še eden v nizu uspehov našega gledališča in potrditev, da so naše predstave odmevne ne samo doma, ampak tudi izven slovenskih meja,« je poudarila Mirjam Drnovšček, direktorica Prešernovega gledališča Kranj. Marinka Poštrak, dramaturginja in vodja umetniškega oddelka v Prešernovem gledališču Kranj, pa je dodala:« »Mrtvec pride po ljubico je magična predstava, ki je hkrati neizmerno romantična z izklicevanjem večne ljubezni in po drugi strani tudi neusmiljeno kritična do družbe, hkrati pa raziskuje tudi meje gledališkega jezika in iluzije. Gostovanja na festivalu TESZT se veselim, saj je v Romuniji gledališče na izjemno visokem nivoju in festival odmeven ter nedvomno odskočna deska za še kakšno povabilo te predstave na kakšen prav tako odmeven festival.«
V predstavi nastopajo Ana Urbanc k. g., Vesna Pernarčič, Miha Rodman, Aljoša Ternovšek, Darja Reichman, Borut Veselko, Vesna Jevnikar, Judita Polak k. g. in Ciril Roblek k. g., predstava Mrtvec pride po ljubico je na lanskem Borštnikovem srečanju prejela nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo uprizoritev v sezoni 2013/2014, igralka Ana Urbanc in skladatelj Branko Rožman pa sta prejela nagradi za mlado igralko za vlogo Prve Micike in za glasbo v omenjeni predstavi.
Nagrade:
· posebno priznanje žirije 38. dnevov satire Fadile Hadžića za izvajanje glasbe v živo
· nagrada Društva slovenskih gledaliških kritikov in teatrologov za najboljšo uprizoritev v celoti
· Borštnikova nagrada za mlado igralko Ani Urbanc za vlogo Micike
· Borštnikova nagrada za glasbo v predstavi Branku Rožmanu
· Nagrada Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo uprizoritev pretekle sezone (2013 / 2014)
Udeležba na mednarodnih festivalih::
· 38. dnevi satire Fadila Hadžića v Zagrebu
· mednarodni festival Dimitra, Solun, Grčija
· 42. mednarodnem festivalu alternativnega in novega teatra INFANT v Novem Sadu, Srbija
· Festival NETA, Bukarešta, Romunija v Bukarešta, Romunija
· Festival TESZT 2016 – Temišvar, Romunija
· Moskovsko lutkovno gledališče Kikol
SVETLANA MAKAROVIČ
Svetlano Makarovič poznajo Slovenci vseh generacij. Svoj talent razdaja na
vseh poljih literature, od poezije do lutkovnih iger za otroke. Njen literarni opus je izredno
obsežen in kakovosten, obsega dramska besedila, prozo, poezijo, pa tudi uglasbitve lastnih
tekstov za odrasle in otroke. S polnim zavedanjem o večnem tveganju, ki ga prava umetnost
nosi v sebi, ves čas svojo književnost povezuje z drugimi umetnostmi, od gledališča in
lutk do glasbe, kot igralka, pevka, skladateljica, avtorica libreta in soavtorica projektov z
glasbeniki različnih zvrsti. Njena umetniška pot kaže samosvojost in predanost brez pri-
mere, brez kompromisov. Velika je tudi njena družbena angažiranost – kot britev je ostra
do krivic, zlorab in »slovenceljskih« bedastoč, do poniževanja žensk, še posebej samskih.
Ob tem zmeraj tvega, kot vsakdo, ki stavi vsega sebe za javno stvar: ne tvega le besnih
reakcij užaljenih veličin in njihovih podrepnikov, ampak nujno tudi lastne zmote, besedo,
kdaj zastavljeno za napačno stvar ali na napačnem mestu. To tveganje nosi suvereno, kot
tisti, ki še predobro ve, iz kakšne zmuzljive snovi so misli in kakšne pasti nam nastavlja
vsak novi dan.
JERNEJ LORENCI
je s Prešernovim gledališčem Kranj sodeloval že leta 2011, ko je režiral Martin Crimpovo Kako jemati njeno življenje in nazadnje še leta 2014, z režijo poetične drame Mrtvec pride po ljubico, ki je se je do danes zapisala kot ena pomembnejših stvaritev sodobnega, slovenskega gledališkega ustvarjanja.
Jernej Lorenci se je rodil leta 1973 v Mariboru. Že v srednješolskih letih je pod okriljem Mrtvega gledališča Maribor režiral prve uprizoritve. V Dramskem studiu ga je Vili Ravnjak dokončno navdušil za gledališče. Po končani gimnaziji je študiral gledališko režijo na AGRFT, kjer je 1999 diplomiral s Sofoklejevo Antigono. Leta 1997 je bil med soustanovitelji Gledališke šole Prve gimnazije Maribor.
Bil je umetniški vodja Gledališča Ptuj, za režijsko delo pa je prejel mnogo domačih in mednarodnih nagrad. Leta 2006 je postal asistent, leto kasneje pa docent za področje gledališke in radijske režije na AGRFT Ljubljana.
ZGODBA
Micka je ljubila Anzelna in Anzel je ljubil Micko. Toda njuna ljubezen ni imela srečne pri-
hodnosti. Šla je v grob skupaj z Anzelnom, Micki pa ostane življenje, ki ga noče, življenje,
kakršno ji hočejo vsiliti drugi ...
Drama Mrtvec pride po ljubico ima korenine v istoimenski ljudski pesmi in tudi v Prešernovi
predelavi Burgerjeve Lenore. Avtorica je temo obdelala pretresljivo in drugače, jo uzrla iz
drugih zornih kotov. Tako skozi shizofrenijo uvede dve junakinji, dve Micki, ki se borita
za prevlado oziroma preživetje. Ob njiju je tu še sveti Tadej, potovec, videc, spovedovalec
grehov. Pa dve materi. Mickina in Mlinarjeva. Nobena od njiju ni ušla ostremu peresu
Makarovičeve. Mlinarjeva še mrtva ošteva sina in mu daje navodila, kako naj žaluje za
njo. Ker ga v vsem tako prekaša in ga spominja, da je zanj žrtvovala vse, ji dolguje vsaj to,
da ravna tako, kot je njej prav. Druga Micka od Mlinarja preračunljivo zahteva, naj nanjo
prepiše mlin, če hoče, da se bo poročila z njim. Pravi, da bo mlin potem lahko zažgala pri
belem dnevu, saj bo njen. Pozna namreč strašno skrivnost, in sicer, da je Mlinar položil
roko na Anzelna, njenega mrtvega ljubega. Prve Micke ni več, ker za pravo ljubezen v
takem svetu ni prostora.
TEZST - Evropski regionalni festival Temišvar
Festival organizira Madžarsko državno gledališče "Csiky Gergely". Gre za pretežno madžarsko gledališče, ki je bilo 1953 ustanovljeno v Temišvarju kot del Romunskega državnega gledališče, od leta 1957 pa deluje kot samostojna inštitucija. Leta 1990 se je gledališče preimenovalo v "Csiky Gergely".
Gledališče je prepoznavno po drznih projektih, ter bogatim in raznolikim repertoarju.
Eden od najpomembnejših projektov v gledališču je TESZT, ki je bil 2015 organiziran že osmič.
gre za mednarodno prireditev, ki je namenjena spodbujanju in ozaveščanju javnosti o pomenu multikulturalizma in seznanjanje s sodobnimi dramskimi gledališkimi predstavami v regiji.
Festival deluje kot platforma za kulturne izmenjave pa tudi kot povabilo k dialogu z umetniki in drugimi strokovnjaki na tem področju.
Zaradi svojega posebnega položaja, se Timisoara se nahaja na stičišču različnih kultur.
Z geografskega vidika je blizu tako Budimpešti in Beogradu, na tromeji med Madžarsko, Srbijo in Romunijo.
Selektorja letošnjega festivala sta Balázs Attila in Gálovits Zoltán, pri čemer sta kot glavna kriterija upoštevala kakovost predstave in njihovo pomembnost v regiji.