Kritika predstave Ive Koršič z Novega glasu.
PODSVET
Uprizarjanje najboljših in najbolj ažurnih sodobnih slovenskih, evropskih in ameriških dramskih besedil je ob prepoznavni družbenokritični drži in razbijanju vsakršnih tabujev pri konceptualni usmeritvi Prešernovega gledališča ena izmed osrednjih repertoarnih potez.
Besedilo Podsvet (The Nether) združuje v sebi natanko to, saj je hkrati izjemno bravurozno napisano sodobno dramsko delo, ki izpostavlja v tem trenutku enega najbolj žgočih problemov sodobne civilizacije – pedofilijo v virtualnem svetu, ob tem pa seveda odpira še nešteto drugih »podvprašanj«, vse od temnih plasti virtualnega »čudežnega sveta« do vprašanj svobode, identitete in seveda vprašanja o odgovornosti ter posledicah naših dejanj in življenj.
V svoji izjemno provokativni in globoko vznemirljivi drami se avtorica namreč sprašuje, ali je mogoč svet brez posledic in ali je v virtualnem svetu mogoče izživeti vse, tudi pedofilijo in zločin, ne da bi za to nosili posledice in ne da bi to vplivalo na resničnost. Pravzaprav gre avtorica še dlje in odpira moralno-etično dilemo o tem, ali je bolje, da pedofili svobodno in brez prepovedi »izživljajo« svoja nagnjenja v virtualnem svetu, ali je tovrstno »dejavnost« nujno čim prej prepovedati in s tem tvegati odgovornost, da bo »izživljanj« potemtakem več v resničnosti, kot detektivki v drami zabrusi osrednji junak, gospod Sims.
Besedilo Podsvet je tako hkrati psihološka srhljivka o temnih plateh človeške narave kakor tudi klasična kriminalka o teminah in podzemlju virtualnega sveta, v katerem sta morala in etika izgubili svoje mesto.
Ameriška dramatičarka in igralka Jennifer Haley se v drami ukvarja predvsem z etičnimi vprašanji medčloveških odnosov, identitet in hrepenenj. Zanjo je leta 2012 prejela prestižno nagrado Susan Smith Blackburn za najboljše dramsko delo, Ovation Award v Los Angelesu in nagrado Francesca Primus. Krstno je bila drama uprizorjena leta 2013 v Center Theatre Group v Los Angelesu (rež. Neel Keller), leta 2014 v Royal Courtu v Londonu (rež. Jeremy Herrin), leta 2015 na West Endu v Duke of York's Theatru, istega leta pa še v New Yorku v Lucille Lortel Theatru v režiji Anne Kauffmann. Uprizoritev, ki bo nedvomno odprla številne dileme in sprožila marsikatere dvome in etična vprašanja, bomo na oder postavili v sodelovanju s SNG Nova Gorica.
Svetovno premiero je PODSVET doživel leta 2013 v produkciji Center Theatre Group pod vodstvom umetniškega direktorja Michaela Ritchieja v gledališču Kirk Douglas Theatre v Los Angelesu v Kaliforniji.
O REŽISERJU
Dušan Jovanović, režiser, ki se je podpisal pod več kot sto režij, dramatik, čigar dela so ga štirikrat ovenčala z Grumovo nagrado, esejist, lucidni kolumnist, je starosta slovenskega gledališča, ki je dobro znan tudi v širši javnosti.
Konec šestdesetih let je bil eden od ustanoviteljev (in direktor) Gledališča Pupilije Ferkeverk, v začetku sedemdesetih soustanovitelj in direktor Eksperimentalnega gledališča Glej, od konca sedemdesetih pa do srede osemdesetih je zasedal položaj umetniškega vodje Slovenskega mladinskega gledališča.
Od leta 1989 pa do upokojitve je na AGRFT kot profesor za gledališko režijo vzgajal nove gledališke ustvarjalce. Piše avantgardno, groteskno-satirično in parodično dramatiko, v tesni povezavi s svojim režijskim delom. Prejel je vrsto nagrad, med drugim zlati red za zasluge za ustvarjalni opus in bogatitev slovenske kulture, zlasti gledališča, ter njeno prepoznavnost v svetu (leta 2009).
Virtualni svet brez morale in etike
petek, 07. oktober 2016
Jutri bodo na odru Prešernovega gledališča prvič uprizorili dramo Podsvet ameriške gledališke ustvarjalkeJennifer Haley, ki so jo pripravili v koprodukciji s Slovenskim narodnim gledališčem Nova Gorica. Psihološka srhljivka, ki jo je režiral Dušan Jovanović, prikazuje temne plati človeške narave. Obenem pa je tudi klasična kriminalka o podzemlju virtualnega sveta, v katerem sta morala in etika izgubili svoje mesto. (A. L.)
Predstava Podsvet v Prešernovem gledališču Kranj
Prispevek se začne na 13' 35''.
RADIO SLO 3 (PROGRAM ARS), 06. 10. 2016, SVET KULTURE, 16:25
PETRA TANKO: Ali imajo dejanja v virtualnem svetu interneta posledice za resnični svet? To je osrednje vprašanje predstave Podsvet, virtualne srhljivke ameriške dramatičarke in igralke Jennifer Haley. Slovenska praizvedba v režiji Dušana Jovanovića bo v soboto v Prešernovem gledališču Kranj, predstava pa je nastala v koprodukciji s Slovenskim narodnim gledališčem Nova Gorica. Aleksander Čobec.
ALEKSANDER ČOBEC: V provokativni drami Podsvet se avtorica sprašuje ali je mogoč svet brez posledic in ali je v virtualnem svetu mogoče izživeti vse, tudi pedofilijo in zločin ne da bi za to nosili posledice. In ne da bi to vplivalo na resničnost. Ob tem pa odpira vprašanje svobode in identitete. Navidezno osrednja tema je pregon pedofilskih in drugih skrajnih spolnih praks, deluje kot detektivka ki odpira vprašanje etike v virtualnih svetovih. Asistentka režije Klavdija Zupan.
KLAVDIJA ZUPAN: V predstavi je pravzaprav virtualen svet nekako nakazan kot prostor totalnega užitka. Na nek način se ta totalen užitek križa z črko zakona, se pravi če smo v virtualnem, lahko popolnoma svobodni, potem tudi ni omejitev v tem kaj počnemo. In avtorica se je odločila za prikaz domene v kateri lahko gostje zadovoljuje svoje najbolj perverzne, oziroma družbeno najbolj obsojene nagnjenja ali želje. Gre na nek način za domeno, ki dovoljuje gostom izživljanje svojih recimo pedofilskih nagnenj. Tekst je napisan zelo pametno, tako da ni moralističen in na nek način tudi to vprašanje pedofilstva stopi v drugi plan, ker se izkaže da pravzaprav nihče ni svoboden, oziroma vsakdo mora prevzeti odgovornost za svoja dejanja, tudi če so zgolj virtualna, oziroma tudi virtualna dejanja vplivajo na naš čustveni svet. Tako da na nek način je pravzaprav to zgodba o ljubezni in o sprejemanju ljubezni v vseh njenih pojavnih oblikah.
ČOBEC: Posebnost tega virtualnega sveta pa je, da omogoča zelo konkretne različne čutne izkušnje. Torej izkušnje vseh čutov, ne le samo vida. Torej pedofili lahko dejansko uživajo z vsemi čuti v spolnem dejanju.
ZUPAN: Ja. Ampak tudi tukaj je pravzaprav avtorica postavila svet čutnosti v vsej svoji raznolikosti. Postavila je dogajanje v prihodnost, kjer nekako opisuje realni družbeni svet kot zelo odtujen, kot prostor, kjer pravzaprav ni več človeškega stika. In zato ta svet omogoča ne samo te ekstremne akcije, ampak recimo omogoča tudi take zelo… Za naše razmere še vedno zelo vsakdanje čutne izkušnje kot je recimo občutek vetra, potenje dlani, občutek vrtenja ob glasbi. Skratka neke take drobne užitke, ki jih v današnjem svetu niti ne zaznavamo več. In prav zato je ta domena tako vabljiva, ker omogoča pravzaprav medčloveško komunikacijo.
ČOBEC: Umetnost na nek način je virtualna, pa vendarle, gledališče predstavlja neko opozicijo tehnološki virtualnosti kot taki. Gledališče je del tega diskurza, kot ga omogočajo knjige in tako naprej. No in kako zdaj vstopi ta virtualnost na oder v gledališče, v to predstavo?
ZUPAN: Ja, srečo imamo, da je avtorica dobra poznavalka tako virtualnega kot tudi gledališča. In zato mislim, da je besedilo napisano z vsemi gledališkimi atributi. Se pravi ni potrebe po uporabi neke tehnologije, ker vsebina dejansko prihaja skozi like oziroma v primeru gledališke uprizoritve skozi igralce. In mislim, da glavna atrakcija gledališča je še vedno seveda v tej neposredni komunikaciji med ljudmi. Prednost gledališča je ravno v tem, da posreduje vsebino neposredno. To pomeni od ljudi k ljudem in ta prenos informacij oziroma ta način komunikacije je še v veliki prednosti pred trenutno digitalno ali virtualno komunikacijo. Seveda pa obstaja možnost, oziroma tega ne moremo izključiti, da bo v prihodnje tudi tehnologija omogočala te vrste komunikacijo. Živi bili pa videli.
ČOBEC: Drama je bila prvič uprizorjena leta 2013 v Združenih državah Amerike. Premiera slovenske uprizoritve bo v Kranju to soboto. V Novi Gorici pa 19. in 20. oktobra. Igrajo Vesna Slapar, Miha Rodman, Bine Matoh, Peter Hal in Urška Taufer. Prevajalka je Tina Mahkota, dramaturginja Treza Gregorič, scenografka Meta Hočevar, kostumografka Bjanka Adjić Ursulov, avtor glasbe pa Drago Ivanuša.