Drage gledalke,
dragi gledalci,
sezono, ki je pred nami, nestrpno pričakujem
in se veselim prav vsake od premier.
Za letošnjo, svojo prvo sezono, ki sem jo s sodelavci oblikoval za Prešernovo gledališče Kranj, sem se odločil k sodelovanju povabiti režiserke in režiserje v najboljši formi, tiste, ki trenutno najbolj odločno, jasno in glasno zaznamujejo slovenski in evropski gledališki prostor. Skupaj smo izbrali dramske predloge in koncepte, ki jih izzivajo in nagovarjajo. Prepričan sem, da bodo v dialogu med režijo, avtorskimi ekipami, ansamblom Prešernovega gledališča in gostujočimi igralci ta besedila in koncepti zazveneli v vseh svojih potencialih.
Sezono odpiramo s komedijo. Malo zato, da vas prijazno in nasmejano pozdravimo nazaj v gledališču, malo pa zato, ker Vse zastonj! Vse zastonj! italijanskega avtorja Daria Foja v našo realnost (žal) zareže nadvse aktualno; besedilo govori o gospodinjah, ki se zaradi podivjane inflacije odločijo, da bodo v trgovini za špecerijo plačale – pravično ceno.
Fojeva komedija je ob svojem nastanku v sedemdesetih v Italiji izzvala celo izgrede (milanske gospodinje so se jo odločile preizkusiti v praksi), ostaja pa dostopna, zabavna in izzivalna za občinstva po vsem svetu. Tandem režiserke Ajde Valcl in dramaturga Marka Bratuša je vešč komediji in pričakujemo lahko oster in sproščen gledališki dogodek.
Nadaljujemo z enfant terriblom slovenske gledališke scene. Režiserka Nina Rajić Kranjac zadnja leta žanje nagrade na vseh gledaliških festivalih, nazadnje je njen Solo prejel Šeligovo nagrado na Tednu slovenske drame, lotila pa se bo lani nastale sodobne drame ruskega avtorja Ivana Viripajeva, razvpitega in vrhunskega dramatika srednje generacije.
Zaprta študija: »New Constructive Ethics« je na prvi pogled relativno preprosto besedilo: raziskovalci za potrebe študije izvajajo intervjuje s tremi (drugimi) znanstveniki. Pogovarjajo se o etiki, ekologiji, politiki, aktualnih dogodkih in žgočih temah. A hitro se izkaže, da težko govorimo o občem, ne da bi govorili o osebnem, težko o svetu, ne da bi o nas samih.
Predstava, v kateri bosta za dramaturgijo skrbela naša Marinka Poštrak ter Tibor Hrs Pandur, bo torej prerez najbolj svežih gledaliških praks, hkrati pa bo naslavljala večna, a še kako aktualna vprašanja odgovornosti in resnice v znanosti in intimi.
Tudi tretjo letošnjo premiero bo režijsko podpisala ženska: Anđelka Nikolić je srbska gledališka ustvarjalka, ki je s Slovenijo povezana že vrsto let in je v naših gledališčih ustvarila več odličnih predstav. Tokrat bo na oder postavila vrhunski roman večkrat nagrajene avtorice Maruše Krese Da me je strah?, intimno družinsko zgodbo, ki razpira prelomna obdobja naše polpretekle zgodovine – narodnoosvobodilni boj in študentska gibanja, najprej skozi glasova partizanskega para, nato skozi glas njune hčere.
Dramatizacijo filigransko zapisane predloge je prevzela še tretja avtorica projekta, tudi na Tednu slovenske drame že večkrat nagrajena Simona Hamer. Pričakujemo lahko sublimen odgovor na danes bistveno vprašanje: kako govoriti o konfliktu, o vojni?
Spomladi, pred 53. Tednom slovenske drame, načrtujemo premiero predstave Deževen dan v Gurlitschu. V predmestje Celovca postavljena drama nastaja v pisavi Milana Ramšaka Markovića, prejemnika lanske Grün-Filipičeve nagrade na Tednu slovenske drame, režiral pa jo bo vrhunski režiser Sebastijan Horvat, ki se po daljšem obdobju in v odlični formi vrača v Prešernovo gledališče.
Predstava se bo v soočenju s travmami, ki jih povzroča izguba, ukvarjala s krizo identitete evropskega srednjega razreda, nastala pa bo v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj.
Tudi zadnja premiera sezone 2022/23 bo koprodukcija, in to z ljubljansko nevladno organizacijo, Zavodom Bunker, ki med drugim organizira mednarodni festival Mladi levi. K sodelovanju smo povabili Leo Kukovičič,režiserko in avtorico najmlajše generacije. Pred kratkim se je vrnila s študija na praški DAMU in se takoj zapisala v slovenski in evropski gledališki prostor z odmevnimi projekti, Zadnji Hamlet pa bo njena prva režija v institucionalnem gledališču.
Predstava bo umeščena v širšo trilogijo, v kateri se Kukovičič s široko ekipo gledaliških praktikov in teoretikov (Sodja Zupanc Lotker, Svetlana Slapšak ...) posveča reševanju moških in moškosti iz krempljev patriarhata, ukvarjala pa se bo z vprašanjem, ali je temeljno delo evropskega gledališča še doraslo izzivom sodobnosti.
V abonmajsko ponudbo smo letos umestili še vrhunske Usedline iz Mestnega gledališča Ljubljanskega, predstavo letošnje Grumove nagrajenke; in, za mlade, posebej za Kranj prirejeno interaktivno predstavo Zelda Slovenskega mladinskega gledališča.
V sezoni si seveda obetamo še kup gostovanj najboljših predstav s slovenskih in tujih odrov, glasbene (Koala Voice!) in druge dogodke, 53. Teden slovenske drame, sodelovanja z organizacijami iz Kranja, Slovenije in širšega evropskega prostora, publikacije, okrogle mize, produkcijo Prešernove mladine in tako dalje.
Zato najbolje, da tu zaključimo in se lotimo dela.
Gledališče smo. Pridružite se nam! Vpišite abonma.
Se vidimo.
Vaš
Jure Novak