Nagovor direktorja in umetniškega vodja

Drage prijateljice in dragi prijatelji Prešernovega gledališča,

najprej bi se vam rad zahvalil

Malokatero slovensko gledališče se lahko pohvali s tako odprtim, toplim in razgledanim občinstvom. V iztekajoči se sezoni smo vam ponudili raznolike, pogosto zahtevne predstave, ki se niso ognile težkim temam in so se soočale z izzivi sodobnosti, vaši odzivi pa so nas navdali z optimizmom in elanom, tudi ko so bili kritični. Letošnje nagrade in uvrstitve na festivale so nam zgolj potrdile, kar nam izkazujete na vsaki ponovitvi.

Hvala.

Zavezani vašemu pogledu in odločeni, da vas ne razočaramo, smo tudi za sezono 2023/24 pripravili najboljše kombinacije odličnih predlog, vrhunskih režiserk in režiserjev ter seveda zasedbe naših izjemnih igralk, igralcev ter izbranih gostov.

Prva premiera sezone in hkrati prva abonmajska predstava bo tudi sklepno dejanje trilogije Ko moški jočejo. Režiserka najmlajše generacije Lea Kukovičič je svoj prvenec v instituciji poimenovala Zadnji Hamlet, v njem pa bo z izjemno ustvarjalno ekipo in v koprodukciji med Prešernovim gledališčem Kranj in Zavodom Bunker poskušala odgovoriti na vprašanje, ali je moške moč rešiti iz krempljev patriarhata. Kaj se zares zgodi, ko moški jočejo? Kaj so družbene spone, kakšni kalupi, ki definirajo sodobno moškost? In kaj lahko o tem pove pretežno ženska avtorska ekipa? Ali je temeljno delo evropskega gledališča še doraslo izzivom sodobnosti?Zadnji Hamlet naj bi bil pod streho še pred počitnicami, že zdaj pa sem prepričan, da bo odlično in odločno delo avtorice in hkrati odzven glasu generacije, ki prihaja.

V dneh, ko pišem to besedilo, začenjamo študij Predsednic Wernerja Schwaba. V svojem tretjem letu v Kranju in v tretji sezoni, ko vodim Prešernovo gledališče, se bom pod režijo podpisal sam. Predsednice so besedilo, ki me ščemi že leta, teme, ki jih črna, skoraj groteskna komična drama odpira, pa so večne: kam nas vodi soočenje s čedalje kompleksnejšim svetom, ki nas obkroža, kam se zatekamo v uteho, o čem sanjarimo, medtem ko stvarstvo drvi naprej? Zgodba o treh zrelih ženskah z roba družbe, ki se soočajo z lastnimi mejami in fantazijami, že od nastanka navdušuje in škandalizira gledalce po vsem svetu, v slovenskih profesionalnih gledališčih pa bo uprizorjena drugič. Igralsko izjemno zahtevne vloge bodo članicam našega ansambla v izziv, nadejam pa se, da bomo skupaj odgrnili krinke vsakdana in se zazrli v svoje lastne globine, v vsej njihovi mesenosti in organskosti.

Takoj po oktobrski premieri Predsednic se bo v Kranj po dolgih letih vrnila filigransko natančna režiserka Ivana Djilas. Pripravlja nam svežo dramatizacijo romana Harun in morje zgodb slavnega Salmana Rushdieja. Roman je Rushdie napisal takoj za Satanskimi stihi, razgrinja pa fantazijsko družinsko zgodbo, v kateri se oče in sin odpravita na popotovanje po morju zgodb, da bi rešila družino in razprla krila svobode in domišljije. Ivana Djilas je mojstrica vizualnega in glasbenega gledališča in predstava bo na različnih ravneh naslavljala generacije od starejših otrok do odraslih. V njenih rokah zgodbe zaživijo in zapojejo, Rushdie pa je v mladinski roman vpisal zelo odrasle problematike svobode govora, družbenih razmerij in odnosa do narave. Premiero načrtujemo v začetku januarja.

Nato za režijsko taktirko poprime kranjskemu občinstvu dobro poznan mojster Jernej Lorenci. Lotil se bo temeljnega slovenskega besedila, Vorančevega Boja na požiralniku. Težko si predstavljam boljšo kombinacijo poetičnega, socialnorealističnega, krutega in eht slovenskega besedila in režiserja, ki se ukvarja prav z mitomanijo, zgodbami o izvoru, gledališčem občega in intimnega. Poleg tega da je Boj na požiralniku zgodba, ki jo mora poznati vsak Slovenec, je tudi Lorenci v vrhunski formi in pričakujemo predstavo, ki bo še dolgo odzvanjala v kulturnem prostoru. Dihurji se bodo borili s skalo, mi pa s požiralnikom identitet, sosedstev, pričakovanj, generacij. Predstava, ki nastaja v sodelovanju z Mestnim gledališčem Ptuj, bo odprla 54. Teden slovenske drame.

V abonma smo se letos odločili uvrstiti še tri izbirne predstave manjšega formata, a velikih aspiracij, ki se bodo odvijale v našem Stolpu Škrlovec. Abonenti se boste lahko odločili, katero si želite ogledati in kdaj.

Pesem ptic v drevesnih krošnjah Jake Smerkolja Simonetija in v režiji Ivana Lobode je bila premierno predstavljena že maja letos. Gre za magistrsko produkcijo, ki je nastala v sodelovanju med Prešernovim gledališčem Kranj in AGRFT, na Tednu slovenske drame nominirano besedilo pa je dialog med predstavnikoma generacij, ki se srečata na strehi. V predstavi nastopata Vesna Jevnikar in Gašper Lovrec kot gost.

Franz Tomislava Zajca je monodrama, ki jo Borut Veselko pripravlja z režiserjem Petrom Srpčičem, direktorjem Mestnega gledališča Ptuj. Franz je mojstrska študija ugovora vesti, ki temelji na resnični zgodbi nabornika, ki se je med drugo svetovno vojno uprl služenju vermahtu  in bil zato posthumno beatificiran.

Tretja izbirna predstava, Od kod, dekle, si ti doma, je magistrska produkcija (CD in AGRFT) avtorice in igralke Lee Mihevc. Gre za koncertni in igralski nastop, ki mojstrsko in subtilno razgrne igralkino osebno zgodbo in je navdušil občinstvo na 53. Tednu slovenske drame.

Zadnjo premiero sezone načrtujemo za junij, zato bo v abonmajsko ponudbo uvrščena v naslednjo sezono. Drama Kot vsa svobodna dekleta Tanje Šljivar, zelo aktualne bošnjaške avtorice, temelji na članku iz rumenega tiska: sedem osnovnošolk se iz šolske ekskurzije vrne – nosečih. Režijo bo prevzela Mojca Madon, režiserka mlajše generacije, katere zadnja predstava se v teh dneh poteguje za nagrade na festivalu Sterijevo pozorje. V Svobodnih dekletih bodo nastopale vse članice našega ansambla in nekaj gostij.

Seveda se bomo potrudili v Prešernovo gledališče Kranj pripeljati še nekaj najboljših predstav drugih producentov, 54. Teden slovenske drame ne izostane, pripravljamo pa še vrsto drugih dogodkov v sodelovanjih s partnerskimi organizacijami, lokalno skupnostjo, Slovenijo in tujino.

Vabimo vas na izbrane, izjemne, posebne dogodke. Vsakič.

Upam, da nam boste še naprej zaupali.

 

Vaš Jure Novak