49. Teden slovenske drame - izbor predstav

Z novinarske konference pred 49. Tednom slovenske drame.

Z novinarske konference pred 49. Tednom slovenske drame

Festivalske priprave v Prešernovem gledališču že (skoraj) na vrhuncu


V Prešernovem gledališču Kranj so že sredi priprav na 49. Teden slovenske drame, ki se bo v gorenjski prestolnici zdaj že tradicionalno začel na svetovni dan gledališča, 27. marca, z otvoritvijo in podelitvijo nagrad Združenja dramskih umetnikov Slovenije in bo predvidoma trajal do 8. aprila. Teden slovenske drame je že od svojega začetka pred devetinštiridesetimi leti osrednji festival uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih besedilih. Prešernovo gledališče ga organizira s podporo Ministrstva za kulturo in Mestne občine Kranj.

Festival spodbuja uprizarjanje nacionalne dramatike, njeno ustvarjanje in predstavitev ter uprizarjanje v tujini. Pri tem sodeluje s slovenskimi in tujimi gledališči ter drugimi ustanovami, pomemben prispevek k spodbujanju uprizarjanja in nastajanja slovenske dramatike pa predstavljajo tudi vsakoletne festivalske delavnice dramskega pisanja in bralne uprizoritve za Grumovo nagrado nominiranih dram, ki jih Prešernovo gledališče Kranj v okviru dnevov nominirancev zadnja leta pripravlja v sodelovanju s Slovenskim gledališkim inštitutom (SLOGI) ter Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo.

Tudi letos bo tako. Selektor 49. Tedna slovenske drame je režiser Marko Sosič. V preteklem letu si je ogledal 57 predstav, med njimi so jih 38 prijavila gledališča, druge pa je, preden je sestavil program, spremljal po lastni presoji.
»Dramska besedila so leta 2018 zaznamovali večja navzočnost del Ivana Cankarja ter besedila in performansi Simone Semenič, lanskoletne nagrajenke Prešernovega sklada. Ob tem bi izpostavil še zastopanost tekstov in priredb slovenskih avtorjev v domala vseh institucionalnih gledališčih, ki so krstila marsikatero novost tako uveljavljenih piscev kot tistih, ki šele prihajajo v gledališko javno zavest. Opazen je še velik delež režiserjev mlade in najmlajše generacije, ki z izostreno idejno zasnovo močno prispevajo k rasti in razvoju sodobnega slovenskega teatra,« je na današnji konferenci novinarjem povedal Marko Sosič.

Po selektorjevem izboru se bo za glavno festivalsko nagrado v tekmovalnem delu programa potegovalo sedem predstav: še ni naslova Simone Semenič v režiji Tomija Janežiča in produkciji Slovenskega mladinskega gledališča Ljubljana; V imenu matere Iva Svetine v režiji Ivice Buljana in produkciji SNG Drama Ljubljana; Fant, dekle in gospod Vinka Möderndorferja v režiji Mateje Kokol in produkciji Drame SNG Maribor; avtorski projekt Ob zori Ivana Cankarja v režiji Žige Divjaka in produkciji Prešernovega gledališča Kranj; Ta veseli dan ali Matiček se ženi Antona Tomaža Linharta v režiji Janusza Kice in produkciji SNG Drama Ljubljana; Visoška kronika Ivana Tavčarja v režiji Jerneja Lorencija in produkciji SNG Drama Ljubljana; avtorski projekt  6  v režiji Žige Divjaka in produkciji Slovenskega mladinskega gledališča in Maske Ljubljana (v okviru projekta Nova pošta).

V spremljevalni program je selektor uvrstil pet predstav: Realiste, kabaret za pet igralcev, pijanca in občinstvo Jureta Karasa v režiji Tijane Zinajić in produkciji SNG Nova Gorica, predstavo Heroj 2.0 Uroša Kaurina in Vita Weisa v produkciji KUD Moment in Zavoda EN-KNAP, Tih vdih avtorja in režiserja Nejca Gazvode v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega, Pohujšanje v dolini šentflorjanski Ivana Cankarja v režiji Eduarda Milerja ter koprodukciji SNG Drame Ljubljana, Mestnega gledališkega ljubljanskega in Cankarjevega doma ter Kralja na Betajnovi Ivana Cankarja v režiji Maše Pelko in produkciji študentov šestega semestra dramske igre in gledališke režije AGRFT.

V minulem letu je bilo v tujini uprizorjenih več slovenskih dramskih besedil. Koliko predstav bodo lahko povabili na Teden slovenske drame, bo odvisno od sredstev, ki jih bo imel organizator na voljo, je na današnji novinarski konferenci povedala direktorica Prešernovega gledališča Kranj Mirjam Drnovšček, izbirali pa bodo med naslednjimi: Vladimir Matjaža Zupančiča v produkciji gledališča Plovdiv Drama Theatre/Dramskega gledališča iz Plovdiva, Bolgarija; Dogodek v mestu Gogi Slavka Gruma v produkciji Academic Theatre/Akademskega gledališča Golden Gate (Zoloti Vorota), Kijev; Ukrajina; Igra parov Matjaža Zupančiča v produkciji iz gledališča Spiš teater, Nova ves, Češka; Tarzan rokgreja v produkciji Hrvatskega narodna kazališta iz Zadra, Hrvaška; Tarzan rokgreja v produkciji gledališča Theatre Gigante, Milwaukee, ZDA; Kralj na Betajnovi Ivana Cankarja v produkciji Jugoslovanskega narodnega pozorišta iz Beograda, Srbija; Lep dan za umret Vinka Möderndorferja v produkciji gledališča Novorossyisk drama theatre/Dramsko gledališče iz Novorusiska, Novorusisk, Rusija; My Marlene Tjaše Ferme v produkciji gledališča Transforma Theatre Inc., New York, ZDA; 5&20 udarcev Alenke Hein v produkciji Teatra Šentjanž, Avstrija.

»Lani smo zabeležili porast uprizoritev slovenskih besedil v tujini. Za prihodnje leto, ko bomo gostili jubilejni, petdeseti festival, načrtujemo (že lani napovedano) spremembo pravilnika, tako da se bodo predstave iz tujine enakovredno potegovale za uvrstitev v tekmovalni program,« je na novinarski konferenci razkrila Mirjam Drnovšček.


Seveda pa bo osrednje dogajanje tudi letos spremljal bogat dodatni program z okroglimi mizami in predstavitvami knjig. V okviru priprav na 49. TSD so se že dogovorili o delavnici dramskega pisanja, ki bo letos pod vodstvom Kim Komljanec potekala v okviru rezidence za štiri mlade dramatike ali dramatičarke ter v sodelovanju z Layerjevo hišo in Festivalom Vzkrik, ki ga organizirata Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti in KUD Krik. »Letošnje delavnice bodo nekaj posebnega. Več let smo si želeli vzpostaviti rezidenčni način dramskih delavnic, ki je v svetu že uveljavljen, in zdaj se nam je z Layerjevo hišo v Kranju uspelo dogovoriti o tem,« je na prvi predstavitvi festivala novinarjem povedala dramaturginja in vodja umetniškega oddelka Prešernovega gledališča Marinka Poštrak.

Na novinarski konferenci so povedali še, da sta zaključena tudi natečaja za nagrado Slavka Gruma, ki jo vsako leto podelijo najboljšemu novemu slovenskemu dramskemu besedilu, ter nagrado za mladega dramatika, za katero se potegujejo nova slovenska dramska besedila avtorjev, starih do trideset let, organizatorji pa so prejeli tudi predloge za Grün-Filipičevo priznanje 2019, ki ga bienalno podeljujejo posameznikom, gledališčem ali skupinam za izjemne dosežke v slovenski dramaturgiji v zadnjih desetih letih.