Simona Semenič

LEPE VIDE LEPO GORIJO

Sodobna drama
Sodobna drama nominacija za nagrado Slavka Gruma 2021

"vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedijo niti v literarno zapuščino"

 

Besedilo lepe vide lepo gorijo je Simona Semenič napisala za Prešernovo gledališče po naročilu. V želji po uprizarjanju sodobnih slovenskih dramskih besedil smo se z avtorico dogovorili za besedilo, ki naj bi obravnavalo tematiko enega osrednjih slovenskih mitov – mit o lepi Vidi v želji, da preizprašamo mesto in vlogo ženske v današnji družbi. Nastalo je tematsko večplastno ter uprizoritveno izzivalno besedilo, v katerem Simona Semenič poudarja dvoličnost v obravnavanju tematike zlorab in ženske neenakopravnosti. Izhodišče drame je primerjava žensk, ki so zaznamovale zgodovino z »nevidnimi« Vidami, ki so se prav tako pogumno odločale za drugačno življenje, a ostale zatrte in ubite tako na duši kot tudi na telesu. Avtorica v svojem besedilu ob »inkviziciji« opozarja na podobnosti s srednjim vekom, v katerem so bile samosvoje in svobodne ženske označene za čarovnice in obsojene na grmado. Toda kot ugotavlja Simona Semenič, tudi v 21. stoletju ni nič drugače. Morda samo s to razliko, da so bile v srednjem veku t. i. čarovnice obsojene na grmado, danes pa so označene za norice. Simona Semenič v drami lepe vide lepo gorijo predstavi zgodbe »sodobnih čarovnic« o ohranjanju represivnih mehanizmov nadzora v sodobnem svetu, v katerem ženske še zmeraj bijejo boj za pravico odločanja o lastnem telesu in duši, boj za pravico do enakopravnosti, užitka in seveda svobode. Podobno stališče o ženskah v svetu »novodobne inkvizicije« v svojih delih in v nedavnem odzivu na ukinitev pravice do splava na Poljskem zagovarja tudi Nobelova nagrajenka Olga Tokarczuk: »Obsesivno sovraštvo do žensk, do njihovih teles, kompulzivna potreba po nadzoru spolnosti izhaja iz občutka lastne šibkosti. Patriarhat je kolos na glinenih nogah. Ne pretvarjajmo se – ta sistem bo cinično izkoristil vsak trenutek krize, vojne, epidemije, da ženske vrne v kuhinjo, cerkev in k zibelki. Ženske pravice niso bile podeljene enkrat za vselej. Čuvati jih moramo, tako kot vsako drugo pridobitev, ki razširja obseg državljanskih svoboščin in človeškega dostojanstva

V svojem razmisleku o uprizoritvenem konceptu pa je režiserka Maša Pelko zapisala: »V to dramsko situacijo Simona Semenič v svoji prepoznavni pisavi vplete mnoštvo narativ, ki ženskim protagonistkam omogoča, da preizprašujejo lastno pozicijo
v trenutni družbeni in socialni situaciji ter se pri tem ozirajo na zgodovino, feminizem, seksizem in pop kulturo. Besedilo se tako sočasno poigrava s fiktivnimi zgodbami in slovensko mitologijo ženske, ki jo vodi lepa Vida, ob tem pa nas sooča z radikalno sodobnimi zgodbami časa, ki ga živimo, in problemi, ki ta čas zaznamujejo. Kar odlikuje besedilo Simone Semenič, je neizprosna kombinacija krutosti, ki zareže v bralčevo/gledalčevo intimo, in hkrati komičnost ter humor banalnosti vsakdana, ki je v trenutku prepoznana, in prav s to dvojnostjo se želi poigravati tudi gledališka uprizoritev.«

*Premierna uprizoritev bi morala biti na sporedu 27. marca 2021 na otvoritvi 51. Tedna slovenske drame. Zaradi epidemije covida-19 je bila 12. marca 2021 le interna premiera, zato smo premierno uprizoritev pred občinstvom prestavili v sezono 2021/2022.
 

Simona Semenič

(Foto: Nada Žgank)

Simona Semenič je celostna gledališka ustvarjalka (dramatesa, performerka, producentka, pedagoginja, pisateljica in tudi dramaturginja), ki se je v zadnjih desetih letih s svojo plodovito in vznemirljivo dramsko pisavo uveljavila kot eno osrednjih imen sodobnega slovenskega gledališča pri nas in v tujini, zato so njena besedila pogosto uprizarjana tudi na tujih odrih. Leta 2018 je prejela nagrado Prešernovega sklada za ustvarjalni opus zadnjih dveh let. Je večkratna nominiranka in dobitnica Grumove nagrade za besedila 5fantkov.si (2009), 24ur (2010) ter sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije (2015). Tudi leta 2021 je bilo njeno besedilo lepe vide lepo gorijo med štirimi nominiranimi besedili za nagrado Slavka Gruma.

Maša Pelko

(Foto: arhiv AGRFT)

Maša Pelko je režiserka in dramatičarka najmlajše generacije. Pozornost je pritegnila že kot študentka gledališke režije na AGRFT v Ljubljani z izvirno postavitvijo Cankarjevega Kralja na Betajnovi (2018) in diplomsko predstavo Stadion Olympia (2019) Dina Pešuta. Svoj izjemni občutek za dogajanje in odnose pa je prikazala tudi pri režiji avtorskega projekta po motivih kratke proze Raymonda Carverja O čem govorimo, ko govorimo o ljubezni v SNG Drama Ljubljana. Leta 2018 je na Tednu slovenske drame za besedilo Kraljevi otroci prejela nagrado za mlado dramatičarko, z našim gledališčem je sodelovala tudi pri uspešnem projektu Monologi s kavča, kot režiserka pa se bo občinstvu Prešernovega gledališča prvič predstavila prav z uprizoritvijo lepe vide lepo gorijo.

Koridor
Zala Julija Kavčič
11. 04. 2021

Režija je neverjetno hrupen, pisanje pa neverjetno tih poklic

Intervju z Mašo Pelko

"Maša Pelko pripada valu mladih režiserk, ki v slovenska gledališča prodirajo z modernimi, eklektičnimi, predvsem pa angažiranimi režijskimi pristopi, s katerimi ustvarjajo bogate in kompleksne gledališke svetove. V svoji prvi samostojni režiji v Prešernovem gledališču Kranj je na oder postavila predstavo lepe vide lepo gorijo, izhajajoč iz besedila Simone Semenič, ki ga je avtorica posvetila »vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedio niti v literarno zapuščino«. Uprizoritev, ki je interno premiero doživela 12. marca, vzpostavlja svet, ki je naš lasten, zaslišuje preteklost in sedanjost, v središče pa postavi žensko: ženske – čarovnice, lepe vide in tiste, ki to niso (bile)."

[pdf , 3.2 mb]
Gorenjski glas
Igor Kavčič
05. 04. 2021

Biti ženska v patriarhalnem sistemu

O besedilu, predstavi in času, ki ju spremlja, se je z Mašo Pelko, režiserko nove generacije, ki je predstavo postavila na
oder Prešernovega gledališča, pogovarjal Igor Kavčič.

[pdf , 739 kb]
Rtvslo.si
12. 03. 2021

lepe vide lepo gorijo: predstava, ki odstira boje "sodobnih čarovnic"

"Pravi čas za tako igro – neizprosno iskreno v izpovedih in trdno v stališčih"

V Prešernovem gledališču bodo nocoj uprizorili interno premiero krstne uprizoritve sodobne drame Simone Semenič Lepe Vide lepo gorijo, ki jo je režirala Maša Pelko. Protagonistke predstave so "sodobne čarovnice", katerih zgodbe zrcalijo dvoličnost družbe.

[pdf , 1.2 mb]
Žurnal24
Peter Šalamon
12. 03. 2021

Dvoličnost družbe skozi zgodbe sodobnih čarovnic

Prešernovo gledališče Kranj kljub zaprtju nadaljuje z letošnjo sezono. Tako bo danes nova interna premiera, tokrat dela Simone Semenič »lepe vide lepo gorijo«.

Dramatika Simone Semenič ponuja veliko izzivov in možnosti za inovativne gledališke in performativne prijeme. Enako velja za njeno besedilo »lepe vide lepo gorijo«, ki je nastalo po naročilu Prešernovega gledališča.
 

[pdf , 1.3 mb]
Večer
12. 03. 2021

Lepe Vide lepo gorijo: "Vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedijo niti v literarno zapuščino"

V Prešernovem gledališču Kranj bodo nocoj pripravili interno premiero krstne uprizoritve sodobne drame Simone Semenič Lepe Vide lepo gorijo v režiji Maše Pelko . Uradna premiera predstave, ki skozi zgodbe "sodobnih čarovnic" izpostavi dvoličnost družbe in njenih institucij nadzora, bo sledila, ko bodo gledališča ponovno odprta za občinstvo.

[pdf , 698 kb]
Simona Semenič
Krstna uprizoritev
Premiera
oktobra 2021*
90 min, brez odmora
Režiserka
Maša Pelko
Dramaturginja
Eva Kraševec
Scenografa
Dorian Šilec Petek in Sara Slivnik
Kostumografka
Tina Bonča
Avtor glasbe
Luka Ipavec
Svetovalec za gib
Klemen Janežič
Lektorica
Maja Cerar
Oblikovalec luči
Andrej Hajdinjak
Asistentka dramaturgije
Lučka Neža Peterlin
Oblikovalec maske
Matej Pajntar
Tehnično osebje
Tehnični vodja mag. Igor Berginc Šepetalka Judita Polak Inspicient Ciril Roblek Lučni mojster Nejc Plevnik Tonski mojster Tim Kosi Frizer in masker Matej Pajntar Garderoberka Bojana Fornazarič Odrski tehniki Robert Rajgelj, Jošt Cvikl, Boštjan Marčun, Marko Kranjc Kamberov