Simona Semenič

LEPE VIDE LEPO GORIJO

Sodobna drama
Sodobna drama

"vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedijo niti v literarno zapuščino"

 

Simona Semenič v svoji drami lepe vide lepo gorijo skozi zgodbe »sodobnih čarovnic« izpostavi dvoličnost družbe in njenih institucij nadzora (vključno z institucijo gledališča) pri obravnavanju t. i. »ženske emancipacije« in sprenevedavost prav teh institucij pri ohranjanju represivnih mehanizmov nadzora nad ženskim telesom, dušo, ženskim svobodnim obnašanjem in izrekanjem. V lepih vidah prikazuje svet, v katerem ženske še zmeraj in vedno znova bijejo boj za pravico odločanja o lastnem telesu in duši, boj za pravico do užitka in svobode. Skozi lik inkvizitorke lucidno izpostavi tudi vzporednico s srednjim vekom, v katerem so bile samosvoje, močne in svobodne ženske nevarne svetu moških ter zato ožigosane za čarovnice in obsojene na grmado. Toda kot ugotavlja avtorica, tudi v 21. stoletju ni nič drugače. Morda samo s to razliko, da so bile v srednjem veku t. i. čarovnice obsojene na grmado, danes pa so obsojene na stigmo noric in psihiatrično obravnavo. (Marinka Poštrak)

Prav ta čas, ko se pogled ponovno in v našem okolju do sedaj morda najbolj priostreno usmerja v problematiko spolnih zlorab in sistemskega nasilja ter se zaradi poguma za zdaj še redkih posameznic, ki se več »ne skrivajo v jezik« in so spregovorile o svoji izkušnji, glede tega veča občutljivost družbe, je pravi čas za tako igro – neizprosno iskreno v izpovedih in trdno v stališčih, ki jih je nujno zavzemati do teh tem. (Eva Kraševec: lepe vide lepo gorijo vse do današnjih dni - NE; odlomek iz gledališkega lista)

-----

" Lepa Vida se zbudi. Dobro jutro! Morda bo danes drugače. Morda se danes pesnitev konča s srečnim koncem. Morda.

Lepa Vida se zbudi. Stegne svoje blede ročice, tanke prste, na njih pa – ni prstana! Ojoj. Kazen? Skurit jo bo treba.

Spusti si dolge lase, Vida! / Ne spogleduj se z neznanci, Vida!

Spni si dolge lase, Vida! / Ne bodi zategnjena, Vida!

In posledica? Saj veš ... Naj gori!

Danes bo gorela, ker je oblečena preveč. Res je! Jutri naj gori, ker je oblečena premalo. Tako je!

Lepa Vida se zbudi v nov dan. Govoriš preveč, to se ne spodobi! Mhm. Govoriš premalo, to je nevljudno! Res je. Zakurili bomo, pa bomo potem videli!

Lepa Vida danes teče. Teče hitreje kot ostali. O ne, takih ne maramo. Na grmado! Jutri bo tekla za ostalimi. Uf, lenoba. Naj gori!

Lepa Vida je utrujena. Diagnoza? Danes na meniju: vse od kurbe do poporodne depresije. Haha.

Kazen? Ugani.

Lepe vasi so že zgorele.

In Lepa Vida se zbudi v nov dan. Morda."

(Maša Pelko)

 

Simona Semenič

(Foto: Nada Žgank)

je celostna gledališka ustvarjalka (dramatičarka, performerka, producentka, pedagoginja, pisateljica in seveda tudi dramaturginja), ki se je v zadnjih desetih letih s svojo plodovito in vznemirljivo dramsko pisavo uveljavila kot eno osrednjih imen sodobnega slovenskega gledališča, njena besedila pa so stalnica tudi na tujih odrih. Leta 2018 je za ustvarjalni opus zadnjih dveh let prejela nagrado Prešernovega sklada, poleg tega je dobitnica treh Grumovih nagrad, in sicer za besedila 5fantkov.si (2009), 24ur (2010) in sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije (2015), besedili tisočdevetstoenainosemdeset in to jabolko, zlato pa sta bili za to nagrado nominirani. Njene drame so bile prevedene v dvanajst jezikov in uprizorjene v več evropskih državah, v ZDA in na Bližnjem vzhodu, v nekaterih državah tudi objavljene. Uprizoritve njenih besedil so prejele več nagrad tako v Sloveniji kot v tujini. Med njenimi dramskimi deli so še Nisi pozabila, samo ne spomniš se več, zgodba o nekem slastnem truplu ali gostija ali kako so se roman abramovič, lik janša, štiriindvajset letna julia kristeva, simona semenič in incialki z. i. znašli v oblačku tobačnega dima, vsega je kriv boško buha, Medtem ko skoraj rečem še ali prilika o vladarju in modrosti,  mi, evropski mrliči, še ni naslova, jerebika, štrudelj, ples pa še kaj. Simona tudi piše avtobiografske performanse, jih režira in nastopa v njih (9 lahkih komadov (2007, z umetniško skupino Preglej), Jaz, žrtev. (2007), Še me dej (2009), 43 srečnih koncev (2010, z umetniško skupino Preglej), Kapelj in Semenič v sestavljanju (2012, z Barbaro Kapelj), Semenič in Bulc naprodaj (2013, z Maretom Bulcem) in Drugič (2014). S svojimi performansi je gostovala na številnih festivalih doma in v tujini. Režirala je dve predstavi, in sicer adaptacijo Večna medikacija (Mesto žensk, 2006) in Hura, Nosferatu! (SNG Nova Gorica in SMG, 2015). Simona Semenič je od nastanka leta 2005 do leta 2013 vodila iniciativo Preglej, od leta 2007 do leta 2010 je vodila društvo Gledališče Glej, od leta 2006 pa vodi Kulturno društvo Integrali. V zadnjih desetih letih je vodila vrsto delavnic dramskega pisanja tako doma kot v tujini. Kot soavtorica in dramaturginja sodeluje z režiserji in koreografi, večkrat na primer z Ivanom Talijančićem in Janezom Janšo, piše pa tudi adaptacije besedil za gledališča (LGL, MGL, SiTi Teater). Leta 2020 je izšel njen mladinski roman Skrivno društvo KRVZ, nagrajen z modro ptico.

Dramatika Simone Semenič ponuja veliko izzivov in možnosti za inovativne gledališke/performativne prijeme; avtorica s svojo prepoznavno pisavo nedvomno sodi v vrh sodobne slovenske dramatike.

Maša Pelko

(Foto: arhiv AGRFT)

je režiserka in dramatičarka najmlajše generacije. Našo pozornost je pritegnila že kot študentka gledališke režije na ljubljanski AGRFT z izjemno in izvirno postavitvijo Cankarjevega Kralja na Betajnovi, svoj izjemen občutek za dogajanje in odnose pa je potrdila tudi z režijami predstav na profesionalnem odru (npr. avtorski projekt po motivih kratke proze Raymonda Carverja O čem govorimo, ko govorimo o ljubezni v SNG Drama). Prav tako je tudi občutljiva in peresa vešča dramatičarka, saj je na 48. Tednu slovenske drame leta 2018 za dramo Kraljevi otroci prejela nagrado za mlado dramatičarko.

Koridor
Zala Julija Kavčič
11. 04. 2021

Režija je neverjetno hrupen, pisanje pa neverjetno tih poklic

Intervju z Mašo Pelko

"Maša Pelko pripada valu mladih režiserk, ki v slovenska gledališča prodirajo z modernimi, eklektičnimi, predvsem pa angažiranimi režijskimi pristopi, s katerimi ustvarjajo bogate in kompleksne gledališke svetove. V svoji prvi samostojni režiji v Prešernovem gledališču Kranj je na oder postavila predstavo lepe vide lepo gorijo, izhajajoč iz besedila Simone Semenič, ki ga je avtorica posvetila »vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedio niti v literarno zapuščino«. Uprizoritev, ki je interno premiero doživela 12. marca, vzpostavlja svet, ki je naš lasten, zaslišuje preteklost in sedanjost, v središče pa postavi žensko: ženske – čarovnice, lepe vide in tiste, ki to niso (bile)."

[pdf , 3.2 mb]
Gorenjski glas
Igor Kavčič
05. 04. 2021

Biti ženska v patriarhalnem sistemu

O besedilu, predstavi in času, ki ju spremlja, se je z Mašo Pelko, režiserko nove generacije, ki je predstavo postavila na
oder Prešernovega gledališča, pogovarjal Igor Kavčič.

[pdf , 739 kb]
Rtvslo.si
12. 03. 2021

lepe vide lepo gorijo: predstava, ki odstira boje "sodobnih čarovnic"

"Pravi čas za tako igro – neizprosno iskreno v izpovedih in trdno v stališčih"

V Prešernovem gledališču bodo nocoj uprizorili interno premiero krstne uprizoritve sodobne drame Simone Semenič Lepe Vide lepo gorijo, ki jo je režirala Maša Pelko. Protagonistke predstave so "sodobne čarovnice", katerih zgodbe zrcalijo dvoličnost družbe.

[pdf , 1.2 mb]
Žurnal24
Peter Šalamon
12. 03. 2021

Dvoličnost družbe skozi zgodbe sodobnih čarovnic

Prešernovo gledališče Kranj kljub zaprtju nadaljuje z letošnjo sezono. Tako bo danes nova interna premiera, tokrat dela Simone Semenič »lepe vide lepo gorijo«.

Dramatika Simone Semenič ponuja veliko izzivov in možnosti za inovativne gledališke in performativne prijeme. Enako velja za njeno besedilo »lepe vide lepo gorijo«, ki je nastalo po naročilu Prešernovega gledališča.
 

[pdf , 1.3 mb]
Večer
12. 03. 2021

Lepe Vide lepo gorijo: "Vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedijo niti v literarno zapuščino"

V Prešernovem gledališču Kranj bodo nocoj pripravili interno premiero krstne uprizoritve sodobne drame Simone Semenič Lepe Vide lepo gorijo v režiji Maše Pelko . Uradna premiera predstave, ki skozi zgodbe "sodobnih čarovnic" izpostavi dvoličnost družbe in njenih institucij nadzora, bo sledila, ko bodo gledališča ponovno odprta za občinstvo.

[pdf , 698 kb]
Simona Semenič
Krstna uprizoritev
Premiera
interna: 12. marca 2021
90 min, brez odmora
Režiserka
Maša Pelko
Dramaturginja
Eva Kraševec
Scenografa
Dorian Šilec Petek in Sara Slivnik
Kostumografka
Tina Bonča
Avtor glasbe
Luka Ipavec
Svetovalec za gib
Klemen Janežič
Lektorica
Maja Cerar
Oblikovalec luči
Andrej Hajdinjak
Asistentka dramaturgije
Lučka Neža Peterlin
Oblikovalec maske
Matej Pajntar
Tehnično osebje
Tehnični vodja mag. Igor Berginc Šepetalka Judita Polak Inspicient Ciril Roblek Lučni mojster Nejc Plevnik Tonski mojster Tim Kosi Frizer in masker Matej Pajntar Garderoberka Bojana Fornazarič Odrski tehniki Robert Rajgelj, Jošt Cvikl, Boštjan Marčun, Marko Kranjc Kamberov