Florian Zeller

MAMA

Črna farsa
Črna farsa

Florian Zeller

MAMA (La Mère)

Koprodukcija z Mestnim gledališčem Ptuj

Zellerjeva Mama je vrhunsko, večplastno in pretresljivo dramsko besedilo, ki govori o bolečini in osamljenosti Mame, ki se sooča s sindromom »praznega gnezda«. Florian Zeller na stilno prepoznaven in izpiljeno minimalističen način, s skopimi, a enigmatično dvoumnimi stavki v tekočem dialogu, predvsem pa z neprestanim spreminjanjem perspektive izrekanja »objektivne resnice« razgrinja pred nami čustveno izvotljene odnose v družini, katerih posledica so Mamina osamljenost, njeno boleče soočanje s sinovim odhodom od doma in slutnja moževega varanja oziroma njegova čustveno odsotnost. Avtor se spretno poigrava z realnostjo izrečenega, ki jo gledalec po koščkih sestavlja iz prizora v prizor skozi labirint Mamine stiske. Zeller namreč preigrava najrazličnejše variacije dialogov med akterji te osupljive drame o razpadu družine ter posledično o »razpadu psihe« oziroma nevzdržni čustveni razrvanosti naslovne junakinje. Ob »variacijah« pogovorov med Mamo in Očetom, Mamo in Sinom, Očetom in Sinom ter Mamo in Dekletom se skupaj z Mamo tudi mi izgubljamo v blodnjaku različnih scenarijev, ki jih »zapisuje« njeno hrepenenje po izstopu iz nevzdržne spirale osamljenosti, v kateri se vrtinči na tanki meji
stvarnosti in imaginacije, norosti in bolečine, materinske ljubezni in bolestne posesivnosti.

Florian Zeller

(Foto: © Laurent Hini)

Florian Zeller se je rodil 28. junija 1979 v Parizu, je pisatelj, dramatik in režiser. Kot mlad pisatelj je zaslovel z romani, širše mednarodno priznanje je dosegel z gledališkimi deli, v zenitu slave pa je bil ob prejemu oskarja za najboljši prirejeni scenarij
leta 2021, in sicer po svoji drami Oče (Le Père, 2012). Leta 2010 je z besedilom Mama (La Mère, Théâtre de Paris, r. Marcial Di Fonzo Bo, september 2010) začel pisati dramsko »družinsko trilogijo« s pomenljivimi naslovi: Mama, Oče in Sin. Gre za nepovezane drame, ki pa jih povezujejo naslovi z družinsko konotacijo: Mama in Oče (Théâtre Hébertot, r. Ladislas Chollat, september 2012) ter Sin (Comédie des Champs-Elysées, Pariz, r. Ladislas Chollat, februar 2018). Francoski igralec Pierre Arditi, ki je igral v Zellerjevih igrah Laž in Resnica, pravi, da je Zeller »kirurg človeške duše«: »Ob branju njegovih tekstov si misliš, to je čisto preprosto, v resnici pa je veliko bolj zapleteno, takšni so pač veliki avtorji.« Zeller je že pred podelitvijo oskarjev leta 2021 žel izjemne uspehe po svetu. Njegovo na videz preprosto, v resnici pa izjemno zahtevno pero je prepričalo tudi igralko Isabelle Huppert, ki je v New Yorku odigrala vlogo Mame, in Anthonyja Hopkinsa, ki je leta 2021 tako kot Zeller za scenarij dobil oskarja za igro v filmu Oče v avtorjevi režiji.

Ivica Buljan

(Foto: Osebni arhiv)

Režiser, umetniški vodja Mini teatra Ljubljana in HNK v Zagrebu Ivica Buljan je v zadnjih dvajsetih letih v slovenskem gledališkem prostoru režiral številne nepozabne predstave, tudi v Prešernovem gledališču Kranj (Elfriede Jelinek: Drame princes, Martin Sperr: Lovske scene iz Spodnje Bavarske, Marie Luise Fleisser: Močan rod). V zadnjih letih pa se je z režijami več kot uspešno uveljavil tudi v tujini.

O Zellerjevi Mami je zapisal: »Moji avtorji so enigmatični pesniki: Elfriede Jelinek, Pier Paolo Pasolini, Marina Ivanova Cvetajeva, Bernard-Marie Koltès. Skoraj nikoli ne režiram ›transparentnih‹ dram. Prav take na prvi pogled piše Florian Zeller, ki je hitro postal priznan pisec. Po mnenju L’Espressa je ›ob Yasmini Reza najboljši francoski dramatik‹, po mnenju Guardiana pa ›najbolj fascinanten dramatik našega časa‹. Zaradi svoje neposrednosti je veliko večja zvezda v New Yorku in Londonu kot v Parizu. Ob tej esencialnosti naj omenim še sled mističnosti in nepredvidljive preobrate, ki jih lahko najdemo v njegovih dramah. To besedilo je črna farsa, ki prikazuje labirint čustev med ženo in možem ter materjo in sinom, in ko poskuša odgovoriti na vprašanje, ali lahko ljubimo preveč, odzvanja kakor bolesten odmev. Pripelje nas do samega dna in nas ne izpusti več. Govori o obsesiji dvakratno zapuščene ženske, o bolečini in samoti matere, ki gleda, kako njena otroka odideta, in ki v svoji hiši ostane sama. Tako kot druge ženske je tudi Anne naredila vse za svoja otroka, za svojega moža, za svoj dom; toda minevala so leta in otroka sta odšla, sin, hči – in zdaj še njun oče. Nenadoma se znajde sama v kraljestvu, iz katerega vsi bežijo. Toda da bi lahko spet zaživela, je dovolj, da se sin, ki se razhaja z dekletom, vrne in nekaj dni preživi doma – pa čeprav to zanjo pomeni izgubo razuma, ko pozablja, da ga bo morala spet pustiti oditi …«

 

Radio Slovenija
Ana Rozman
02. 11. 2021

Mama - črna farsa Floriana Zellerja
Kaj se zgodi z mamo, ki je celotno življenje posvetila svojim otrokom in pri tem izgubila sebe?

O prvi gledališki izvedbi Mame na slovenskih odrih se je Ana Rozman pogovarjala s prevajalko Suzano Koncut, režiserjem Ivico Buljanom ter glavno igralko Darjo Reichman.

https://ars.rtvslo.si/2021/10/oder-336/

Mama - oddaja ODER [pdf , 140 kb]
Večer
Petra Vidali
07. 10. 2021

"Darja Reichman izvrstno odigra mamo. Njen splet bolečine in norosti nikoli ne zdrsne v pretiravanje, patologije ne karikira, ampak jo ohrani na nivoju vsakdanjega življenja tako rekoč. Doroteja Nadrah v različnih vlogah mladih žensk (sinove punce, hčerke in medicinske sestre) vnese žarečo mlado energijo, predano in kruto obenem. Borut Veselko kot oče oziroma mož skoraj robotsko demonstrira hladnost, izpraznjenost in vljudnost odnosa, Blaž Setnikar kot sin pa pooseblja izgubljenost in neodločnost, ki ju je dolgo zasajala materinska ljubezen."

https://www.vecer.com/kultura/gledaliska-kritika-se-ena-patoloska-mati-10254626

Še ena patološka mati [pdf , 304 kb]
Gorenjski glas
Igor Kavčič
05. 10. 2021

"Reichmanova vsekakor odlično izkoristi igralsko priložnost, ki jo ponuja vloga mame, kar v uprizoritvah zadnjih nekaj sezon, v katerih igra, niti ni več naključje. Igralsko ekipo korektno dopolnjuje preostala igralska trojka. Oče Pierre, igra ga Borut Veselko, ki predvsem v uvodnem delu skupaj z dolgoletno soigralko nekako nosi predstavo. V vlogi sina Nicolasa je prepričljiv Blaž Setnikar, mami na voljo, naj bo kot njen ljubljeni sin ali obratno toliko bolj v begu od njene posesivnosti. Prav tako se v svoji vlogi dekleta Elodie izkaže od lanske sezone nova moč kranjskega teatra Doroteja Nadrah."

http://www.gorenjskiglas.si/article/20211006/C/211009910/1168/med-hrepenenjem-in-realnostjo

Med hrepenenjem in realnostjo [pdf , 292 kb]
Radio Slovenija
Tadeja Krečič Scholten
02. 10. 2021

"Svojo nesrečo odrabljene mame in zapuščene žene je bravurozno in vseobsegajoče napolnila Darja Reichman. Iz rahlo zmedene brezbarvne ženske, ponavljajoče enake povedi, ki razkrivajo njeno stanje pa tudi stanje odnosov v družini, je ob sinovi vrnitvi postala znova upajoča, najprej zadržano posesivna, potem pa zapeljiva in nebrzdano agresivna, do zloma in nemoči v bolniški postelji."

https://ars.rtvslo.si/2021/10/florian-zeller-mama/

Ocena Florian Zeller: MAMA [pdf , 85 kb]
Odkrito.si
Teja Pelko
02. 10. 2021

Vrhunsko, večplastno in pretresljivo dramsko besedilo o čustveno izvotljenih odnosih v družini, katerih posledica so Mamina osamljenost, njeno boleče soočanje s sinovim odhodom od doma in slutnja moževega varanja oziroma njegova čustveno odsotnost, so izvrstno uprizorili Darja Reichman (Mama), Borut Veselko (Oče), Blaž Setnikar (Sin) in Doroteja Nadrah (Dekle) in si zanj prislužili dolgotrajen bučen aplavz, na druženju po premieri pa številne stiske rok in komplimente.

https://odkrito.svet24.si/clanek/druzabno/v-presernovem-gledaliscu-kranj-so-sezono-odprli-z-mamo-909543

V Prešernovem gledališču Kranj so sezono odprli z Mamo [pdf , 853 kb]
Gorenjski glas
Igor Kavčič
01. 10. 2021

V pričakovanju Mame

Drama z naslovom Mama francoskega dramatika Floriana Zellerja, enega najvznemirljivejših dramatikov našega časa, bo svoj slovenski krst doživela danes zvečer v Prešernovem gledališču. Igralski kvartet domačega ansambla vodi režiser Ivica Buljan.

http://www.gorenjskiglas.si/article/20211001/C/211009999/1168/v-pricakovanju-mame

V pričakovanju Mame [pdf , 377 kb]
MMC_ rtvslo.si
01. 10. 2021

Mama - "sama v kraljestvu, iz katerega vsi bežijo ..."

V Prešernovem gledališču Kranj premiera črne farse Mama v Buljanovi režiji

Ima mama lahko preveč rada svojega otroka? Zdi se, da ga ima lahko – tako vsaj ugotavlja ugledni francoski dramatik Florian Zeller. Njegova "črna farsa" Mama, kot jo je opredelil, preizprašuje samo tkivo resničnosti. Na oder so jo postavili v Kranju.

https://www.rtvslo.si/kultura/oder/mama-sama-v-kraljestvu-iz-katerega-vsi-bezijo/595885

 

Mama - "sama v kraljestvu, iz katerega vsi bežijo ..." [pdf , 785 kb]
Dnevnik
Gregor Butala
01. 10. 2021

V zagonetnem labirintu osamljenosti in bolečine

Kot prvo premiero sezone bodo nocoj v Prešernovem gledališču Kranj uprizorili črno farso Mama enega od osrednjih sodobnih dramatikov Floriana Zellerja. Koprodukcijo z Mestnim gledališčem Ptuj režira Ivica Buljan.

https://www.dnevnik.si/1042974032/kultura/oder/premiera-predstave-mama-v-labirintu-osamljenosti-in-bolecine

V zagonetnem labirintu osamljenosti in bolečine [pdf , 330 kb]
Kultura, Odmevi (Tv Slovenija)
Maša Levičnik, Melita Kontrec
01. 10. 2021

Premiera v Prešernovem gledališču

Za najbolj fascinantnega dramatika našega časa je Guardianu za označil francoskega avtorja Floriana Zellerja, avtorja družinske trilogije Oče, mama in sin. Po drami Oče je posnel film z Antonyjem Hopkinsom v glavni vlogi in zanj prejel 2
oskarja. Trenutno snema filmsko adaptacijo drame Sin. Na odru Prešernovega gledališča Kranj pa so v koprodukciji, koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj nocoj premierno uprizorili dramo Mama.

https://www.rtvslo.si/4d/arhiv/174810206?s=tv

 

[pdf , 75 kb]
Svet kulture, Radio Slovenija 3
Aljana Jocif
01. 10. 2021

V Prešernovem gledališču Kranj pa z drevišnjo prvo premierno uprizoritvijo Črne farse Floriana Zellerja, Mama, začenjajo novo gledališko sezono. To je prva slovenska uprizoritev pretresljive zgodbe, ki govori o bolečini in osamljenosti mame.
Prispevek Aljane JOCIF.

 

[pdf , 102 kb]
December 2021
20
pon
čez približno dva tedna
19.30, Dvorana PGK
Florian Zeller
Premiera
1. oktobra 2021 (PGK), 26. novembra 2021(MGP)
85 min, brez odmora
Naslov izvirnika
La Mère
Prevajalka
Suzana Koncut
Režiser
Ivica Buljan
Umetniški svetovalec
Robert Waltl
Dramaturginja
Marinka Poštrak
Scenograf in kostumograf
Rudy Sabounghi
Skladatelj in avtor priredbe songa Parle-lui de moi glasbenika Christopha
Mitja Vrhovnik Smrekar
Lektorica
Barbara Rogelj
Oblikovanje svetlobe in videa
Toni Soprano Meneglejte in Sonda 13
Oblikovalec maske
Matej Pajntar
Asistentka dramaturginje
Manca Majeršič Sevšek
Asistentka kostumografa
Bojana Fornazarič
Igrajo
Mama, Anne
Darja Reichman
Oče, Pierre
Borut Veselko
Sin, Nicolas
Blaž Setnikar
Dekle, Élodie
Doroteja Nadrah
Song Parle-lui de moi, katerega besedilo je za francoskega glasbenika Christopha napisal Florian Zeller, v naši uprizoritvi poje Blaž Setnikar
Tehnično osebje
TEHNIČNO OSEBJE PG KRANJ Tehnični vodja mag. Igor Berginc Inspicient in rekviziter Ciril Roblek Šepetalka Judita Polak Lučni mojster Nejc Plevnik Tonski mojster Tim Kosi Frizer in masker Matej Pajntar Garderoberka Bojana Fornazarič Odrski tehniki Robert Rajgelj, Jošt Cvikl, Boštjan Marčun, Marko Kranjc Kamberov Izdelava scenografije Robert Rajgelj, Boštjan Marčun in Marko Kranjc Kamberov TEHNIČNO OSEBJE MG PTUJ Tehnični vodja Sandi Žuran Lučni mojster Simon Medved Tonski mojster Danijel Vogrinec Rekviziterka in garderoberka Irena Meško Odrski in scenski mojster Andrej Cizerl Kodrič