»Kako biti in ostati etičen?« je vprašanje, ki nam ga ob dilemah posameznikove svobode, človečnosti, ekologije, nasilja, neenakosti, smisla in seveda Boga v svoji novi drami Zaprta študija. »New Constructive Ethics« provokativno zastavlja dramatik Ivan Viripajev. Skozi formo »intervjujev« treh uveljavljenih intelektualcev se nam postopoma razkrivajo ne le svetovnonazorska in etična prepričanja psihologinje Monike Borovski, biologinje Rachel Donelan in nevrobiologa Morgana Smitha, ampak tudi neskladje med njihovimi profesionalnimi stališči in intimnimi, zasebnimi življenji. Posebej problematična pa postane »študija« na tistem mestu, ko trčijo etične norme anketirancev o evolucijskem razvoju »višje razvitih posameznikov« ob problem razrešitve vprašanja nasilja in zla v družbi, kjer se vsi trije anketiranci znajdejo na spolzkih tleh evgenike in relativnosti vprašanja posameznikove svobode. Hkrati pa dramatik izpostavlja tudi etično problematičnost t. i. zaprte študije mednarodne raziskovalne organizacije »Global construction« po naročilu Centra za mednarodne biološke raziskave podjetja »New world security«, ki pod pretvezo »reševanja sveta« zbira podatke, z njimi manipulira in jih več kot očitno tudi zlahka zlorablja, o čemer priča tudi pričujoči dramski tekst.
»New constructive ethics je kot tekst spisan v obliki ankete. Trije znanstveniki odgovarjajo na vprašanja ankete, za odgovore so zelo dobro denarno nagrajeni. Edino pravilo je, da je na vsako vprašanje nujno odgovoriti. Celotna stvar deluje, dokler se sami gibljejo v polju znanosti in teorij, ki jih znanstveniki zelo radi delijo, ker so v njih trdni, a kaj kmalu, ko se prednje postavijo vprašanja, ki se tičejo intimnega sveta ali, še bolje, osebnih, zasebnih dejanj in odločitev, pride do težav in nasprotovanja. Viripajev tukaj stvar zaostri, saj razpre hipokrizijo ali – bolje – shizmo vseh treh posameznikov. Razpira šibkost znanstvenikov, ker jih ulovi na pasti, da je prepad med njihovo javno in zasebno podobo prevelik: njihova osebna prepričanja so velikokrat v sporu s tem, kar jim nalaga znanost, sami ne verjamejo temu, kar javno morajo zagovarjati, njihova svoboda je enako vprašljiva, če ne še bolj omejena, kot tista svoboda »nižje razvitih ljudi«, kot jih sami poimenujejo. /…/ Lahko bi rekli, da tekst poskuša obsoditi spone kapitalizma, neokolonialnih zasužnjevanj tretjega sveta in vse bolj pogubnih podnebnih katastrof za človeka in celotno Zemljo, in v istem hipu odgovor zaupati vrhu treh znanstvenikov 21. stoletja, ki ob preučevanju človeške evolucije (in nasprotno, zakaj se dogaja zaviranje le-te) razvijejo tezo, da so človeški možgani vnaprej biološko determinirani. Tako se etika in morala iz razprave umikata, ker se odgovor na zlo in moralno sporno delovanje pripiše 'nižje razvitim' posameznikom, ker ti niso zmožni poosebljanja humanističnih postulatov, ker se odrekajo razumskim reakcijam ter na konflikte odgovarjajo emotivno, impulzivno, ideološko, brez zmožnosti distance in lastne širine. Za vse to pa niso krivi sami kot svobodni ljudje, temveč jih v tej 'nižji razvitosti' determinirajo njihovi možgani in poškodbe. Lastne svobode prav zaradi tega nimajo« je zapisala režiserka Nina Rajić Kranjac.
Ivan Aleksandrovič Viripajev velja za enega najboljših in največkrat uprizarjanih sodobnih ruskih dramatikov. Rodil se je leta 1974 v Irkutsku v Sibiriji. Tam je tudi diplomiral na igralski akademiji, na daljnem Magadanu in kasneje na Kamčatki pa je dobil v gledališču dveletni mandat. Po vrnitvi v Irkutsk je ustanovil gledališki studio »Prostor igre«, na odru katerega je bila leta 1998 premiera njegovega dramskega prvenca Sanje, s katerim je povzročil škandal. S »politično nekorektno predstavo« o mladih ruskih narkomanih je namreč do te mere razburil Putinovo oblast, da je ta zaprla gledališče in ga izgnala iz mesta. Po prihodu v Moskvo je ustanovil svojo gledališko skupino Teater.Doc, kasneje je deloval tudi kot umetniški vodja gledališča »Praksa«, pa tudi kot igralec v televizijskih filmih in vodja gledaliških delavnic. V svojih dramah izpostavlja vprašanja sodobne civilizacije in človeka, ki se je znašel na robu, ter njegovega odnosa do sočloveka, smisla bivanja in Boga. Njegove drame Kisik, Iluzije, Neskončno dolgi objemi in Pijani so na repertoarjih širom Evrope vse od Anglije, Češke, Poljske, Bolgarije do Francije, vse omenjene drame pa smo lahko videli v zadnjih nekaj letih tudi na odru Mestnega gledališča ljubljanskega.
Nina Rajić Kranjac
Foto: Nada Žgank
Nina Rajić Kranjac (1991) je brez dvoma najuspešnejša in največkrat nagrajena režiserka najmlajše generacije. Nase je opozorila že med študijem na ljubljanski AGRFT, kjer je leta 2017 tudi magistrirala iz gledališke režije pod mentorski vodstvom izr. prof. Tomija Janežiča, s katerim je kot asistentka režije sodelovala tudi pri predstavah v tujini. Že med študijem so njene produkcije prejele kar nekaj študentskih nagrad, med najbolj prestižnimi pa je bila Šeligova nagrada na TSD za študijsko uprizoritev 1981 Simone Semenič. Njena prva predstava v institucionalnem gledališču je bila Korunov Svetovalec v Mestnem gledališču ljubljanskem (2016), z največ priznanji pa do zdaj ovenčan Naš razred Tadeusza Słobodzianka, ki ga je režirala prav v Prešernovem gledališču in za katerega je prejela na Borštnikovem srečanju leta 2018 kar tri nagrade: Borštnikovo nagrado za režijo, nagrado za kolektivno igro (ansambel PGK) in za glasbo (skladatelj Branko Rožman). Med njene najuspešnejše režije zadnjih nekaj let sodijo Zajčeve Grmače (SNG Drama Ljubljana) in Mouawadovi Požigi (SNG Drama Ljubljana) ter seveda avtorski projekt Solo (koprodukcija SMG, Zavoda Maska), ki je na nedavnem 52. TSD prejel Šeligovo nagrado za najboljšo uprizoritev v celoti, igralec Benjamin Krnetić pa nagrado za najboljšega igralca.
"Poetiki avtorja dramskega besedila in režiserke se lepo prekrivata in dopolnjujeta. Oba v svojih delih prikazujeta sodobno družbeno-politično realnost, pri tem pa se ne zatikata ob vprašanja politične pripadnosti, temveč namesto tega poudarjata toplino človeškega stika, ki svet rešuje pred razpršitvijo v kaos."
"Osnovno sporočilo dramskega besedila je opozorilo, da je človeška vrsta zelo invazivna, agresivna inuspešna, celo preveč uspešna glede na to, kako hitro se množi in kakšno enormno količino naravnih virovporabi za svoje preživetje. Ustvarjalci predstave se tega dejstva dobro zavedajo in v predstavo premišljenovključujejo tudi dokumentarno gradivo, in sicer lahko slišimo posnetke dejanskih izjav različnihznanstvenikov in aktivistov, ki opozarjajo na podnebne spremembe in nevzdržnost trenutnega ekonomskega sistema."
»Gledališče Nine Rajić Kranjac se ne izogiba družbenim problemom, a tako aktualistična neposrednost in ozaveščevalnost sta tokrat v njem prvič. /…/ Režiserka je še enkrat dokazala, da lahko atraktivno uprizori katerikoli žanr (dramo, postdramo, ali dokument) in kakršnokoli vsebino (spraševanje o možnostih gledališča ali o možnostih ohranitve planeta).«
»Igralski ansambel z Darjo Reichman, Dorotejo Nadrah in Borutom Veselkom ter oplemeniten z gostujočima Tamaro Avguštin in Brankom Jordanom je izjemen. Kompleksno besedilo od njih zahteva popolno koncentracijo, hkrati pa tudi osredotočenost na dogajanje v »amfiteatru«, kjer igra vseskozi poteka na različnih ravneh, hkrati strokovnega diskurza ter povsem profanih slik iz zasebnega življenja in otroštva. Izstopajoče igralske kreacije navdušujejo in nas gledalce v trenutkih umanjkanja pozornosti ob zahtevnem besedilu vedno znova 'vrnejo v igro'.«
Premiera drame Zaprta študija »New Constructive Ethics«
Sinoči so v Prešernovem gledališču Kranj premierno uprizorili dramo Zaprta študija »New Constructive Ethics« v režiji Nine Rajić Kranjac. Predstava je nastala po besedilu priznanega ruskega dramatika Ivana Viripajeva, ki se je zaradi pritiskov oblasti odpovedal ruskemu državljanstvu in živi na Poljskem. Podlaga za besedilo Iva Viripajeva je bila mednarodna raziskava o etiki, v kateri so anketirance spraševali o ekoloških katastrofah, finančnih zlomih, vojnah, nasilju in bogu. V drami je raziskava strnjena na tri udeležence, psihologinjo, biologinjo in nevrobiologa.
"Ambiciozna drama o stanju sveta in apokaliptični prihodnosti potiska gledalca iz cone udobja, a ga hkrati z nekaterimi absurdističnimi prijemi sporadično tudi zabava, kar je mogoče le ob neverjetno dobrih interpretacijah vlog..."
Uprizoritev, ki jo poganjajo razprave o pogledu na svet z vidika privilegiranih v kapitalizmu
Na oder Prešernovega gledališča Kranj prihaja uprizoritev sodobne drame ruskega pisatelja Ivana Viripajeva Zaprta študija. "New Constructive Ethics" v režiji Nine Rajić Kranjac, ki temelji na razkritju intervjujev s tremi uveljavljenimi znanstveniki.
»Razlog za laž je struktura te družbe ...« je dejal ruski pisatelj Ivan Viripajev, ki se drami Zaprta študija: New Constructive Ethics ukvarja vprašanji posameznikove svobode, človečnosti, ekologije, nasilja, neenakosti, smisla. Kot je povedal dramaturg Tibor Hrs Pandur, je predstavo Viripajev zasnoval kot priredbo na podlagi mednarodne raziskave New Constructive Ethics, ki jo je izvedla organizacija Global Construction po naročilu Centra mednarodnih bioloških raziskav podjetja New World Security. Temelji na razkritju intervjujev tremi udeleženci raziskave, ki jih je Viripajev priredil dramsko obliko.
V kranjskem gledališču premiera Viripajeve Zaprte študije
V Prešernovem gledališču Kranj bodo drevi ob 19.30 premierno uprizorili sodobno dramo Ivana Viripajeva Zaprta študija. New Constructive Ethics v režiji Nine Rajić Kranjac. Drama ob dilemah posameznikove svobode, človečnosti, ekologije, neenakosti in smisla zastavlja vprašanje, kako biti in ostati etičen.
Kako biti in ostati etičen je vprašanje, ki ga bo ob dilema glede posameznikove svobode, človečnosti, ekologije, nasilja, neenakosti, smisla in boga zastavljala predstava Zaprta študija v režiji Nine Rajić Kranjac. Ivan Viripajev velja za enega najboljših in največkrat uprizarjanja sodobnih ruskih dramatikov, ki je tako razburil Putinovo oblast, da je zaprla njegov gledališki studio in ga izgnana iz mesta. Kaj prinaša njegova drama Zaprta študija, New constructive Ethics ki jo bodo nocoj premierno uprizorili v kranjskem Prešernovem gledališču.
V Prešernovem gledališču Kranj so na oder postavili že drugo premiero v novi sezoni. Tokrat so izbrali sodobno dramo Ivana Viripajeva Zaprta študija. »New Constructive Ethics« v režiji Nine Rajić Kranjac. » Pred nami je premiera inspirativne, zahtevne predstave. V dialogu vrhunskega dramatika in izjemno ustvarjalne režiserke v odlični formi Zaprta študija na izredno kompleksna vprašanja našega časa odgovarja organsko, lucidno in predvsem – gledališko, « je povedal direktor in umetniški vodja Prešernovega gledališča Jure Novak.