Sodobna bosanska dramatičarka Tanja Šljivar se v svojem dramskem besedilu Kot vsa svobodna dekleta dotika občutljive teme najstniške seksualnosti ter daje glas mladim dekletom. Inspiracija za besedilo sta bila namreč resnični dogodek, ki je odmeval v medijih, ter izjava nacionalnega koordinatorja za reproduktivno zdravje Republike Srbske: »Imeli smo primer, da so odšli učenci osnovne šole manjšega kraja na petdnevno ekskurzijo. Nekaj časa po njihovi vrnitvi se je izkazalo, da se je sedem učenk z ekskurzije vrnilo nosečih.«
Navdahnjena s tem dogodkom je Tanja Šljivar izpisala dramsko besedilo. »V središče je postavila deklice, v seriji fiktivnih monologov je vsaki od njih dala prostor, da spregovorijo, da dobijo svoj glas. Združene v 'poskusu svobode v majhnem mestu', kot avtorica podnaslovi dramo, razkrivajo okoliščine dogodka in premišljajo njegove posledice. Jasno je, da njihovi novozrasli trebuhi določajo prihodnost. Ali pač? Avtorica svojih protagonistk ne pusti v brezupju. Naslovno svobodo bojuje skozi krike, predrzno in provokativno, s humorjem in samoironijo se loteva boja v patriarhalni družbi z jasnim ciljem osvoboditve telesa, ki je zmožno nositi otroka. Na odru tako postane vsaka od igralk, ki so najstniška leta že pustila za seboj, deklica in avtorica. Glas mladosti, ki je pogosto utišana. Avtorica uteleša sanje, upe, strahove in jezo sredi okolja, ki deklice označuje za tujke, ujetnice province. To je poljub in udarec, solza in seks, vzkrik, da bi lahko tudi one bile, da bi lahko vsi bili, kot ...« je o besedilu zapisala režiserka Mojca Madon.
Avtorica Tanja Šljivar skozi monološke izpovedi sedmih trinajstletnih deklic razkriva njihovo intimno doživljanje sveta, najstniške seksualnosti in nosečnosti ter njihovo ujetost v svet tradicionalnih vrednot in družbene stvarnosti, v kateri odraščajo in jo kritično motrijo. Tudi besedilu Kot vsa svobodna dekleta, tako kot v vseh ostalih dramah (Pošto pašteta?, Grebanje ili Kako se ubila moja baka, Mi smo oni, na koje su nas roditelji upozoravali, Ali grad me štitio, Režim ljubavi) Tanjo Šljivar zanima predvsem premikanje mej. Drama Kot vsa svobodna dekleta je svojo praizvedbo doživelo v Deutsche Theatru v Berlinu, uprizoritve in koncertne uprizoritve pa tudi v Srbiji, na Hrvaškem, v ZDA, Avstriji in Italiji.
* Predstava obravnava občutljive teme abortusa, najstniške spolnosti in nasilja v družini. Primerna je za mladino nad 15 let.
Tanja Šljivar
(Foto: Jovanka Bojković)
Tanja Šljivar (1988, Banjaluka) je na Fakulteti dramskih umetnosti v Beogradu diplomirala in magistrirala na oddelku za dramaturgijo, nato pa študij nadaljevala še v Gisenu v Nemčiji. Je ena najodmevnejših dramskih avtoric na območju bivše Jugoslavije, uspel pa ji je tudi prodor na evropske in svetovne odre. Je avtorica šestih dramskih besedil, ki so bila objavljena v številnih gledaliških revijah in antologijah ter uprizorjena v profesionalnih gledališčih v Bosni in Hercegovini (BNP Zenica), Srbiji (Atelje 212 in Narodno gledališče Užice), na Hrvaškem, Poljskem, v Avstriji, Španiji, Albaniji in Nemčiji (Deutsches Theater Berlin, Schauspielhaus Stuttgart, Theater Dortmund). Za svoje drame je prejela tudi številne nagrade, med drugim Sterijino nagrado (Srbija), nagrado MESS v Bosni in Hercegovini ter nominacijo za Retzhofer Dramapreis v Avstriji. Njene drame so prevedene v deset jezikov. Poleg dram piše tudi kratke zgodbe, radijske igre, filmske scenarije in teatrološke eseje.
Mojca Madon
(Foto: Sašo Štih)
Mojca Madon (1994, Šempeter pri Gorici) je diplomirana gledališka režiserka. Že pred diplomo je režirala dramo Vrh ledene gore nagrajenega dramatika Antonia Tabaresa na mali sceni MGL (oktobra 2017) in dve leti kasneje krstno uprizoritev predstave Ure, dnevi, čas, ki je bila inspirirana po romanu Ure Michaela Cunninghama, ravno tako na mali sceni MGL (oktobra 2019). V sezoni 2020/2021 je v SLG Celje režirala dramo Cipe angleške avtorice Ifeyinwe Frederick. V sezoni 2021/22 je v SNG Nova Gorica režirala dramo mlade srbske dramatičarke Tijane Grumić z naslovom 52 hertzov. Predstava je na podelitvi primorskih gledaliških nagrad Tantadruj prejela nagrado za najboljšo uprizoritev v celoti in bila povabljena na dva festivala (Sterijevo pozorje, Borštnikovo srečanje). V isti sezoni je sodelovala kot režiserka in dramaturginja tudi pri eksperimentalnem performansu Eve Jesenovec z naslovom Polenta (oktobra 2022). Kot asistentka režije je sodelovala z Damjanom Kozoletom pri filmu Pero (2023). Od leta 2019 je samozaposlena v kulturi. Oktobra 2021 je vpisala magistrski študij na AGRFT in pod mentorstvom profesorjev Tomija Janežiča ter Dragana Živadinova uspešno zrežirala magistrsko predstavo Umirajoči bog Triglav v koprodukciji med SNG Nova Gorica in AGRFT.
"Čeprav konec predstave ponuja zgolj slabe alternative in je prihodnost lahko le na drugačne načine temačna, se predstava naposled vrne k eni izmed pomembnejših tem, ki jo med vrsticami ves čas spleta. To so močne prijateljske vezi in zahteva po vnovičnem grajenju skupnosti, kjer bi vsi skrbeli za vse in kjer avtonomija ženskih teles ne bi bila več v rokah cerkve, družine ali države."
"Igralska zasedba – tokrat je angažiran prav ves ženski del kranjskega ansambla in dve gostujoči igralki – je na odru suverena. Odrasle ženske, med njimi tudi matere, namreč igrajo like trinajstletnic, česar gledalec tako rekoč na opazi. Nasprotno, zmožne so stopiti v najstniške čevlje in razumeti težave mladih deklet, najpomembnejšo med temi, da se z njihovim telesom ukvarjajo mnogi, njih samih pa nihče nič ne vpraša.
Besedilo in predstava delujeta zelo sveže, saj skušata ujeti mladostno energijo in predvsem mladostno dojemanje sveta. Režiserki to uspe z vložki, kot so družabna omrežja, dekleta uporabljajo precej sočen jezik, zavračajo oziroma se posmehujejo vsakovrstnim avtoritetam. Ne nazadnje ravno prav mladostno delujejo tudi kostumi sedmih likov v predstavi. Tudi tako lahko gledalec vsako od sedmih deklet preslika v svojo hčer, nečakinjo, vnukinjo, s čimer predstava kar naenkrat postane tudi osebna, najsi se ukvarjamo s to tematiko ali ne. "
V Prešernovem gledališču v Kranju začenjajo sezono s slovensko prvo izvedbo drame sodobne in v evropskem prostoru že uveljavljene bosanske dramatitičarke Tanje Šljivar, Kot vsa svobodna dekleta, v režiji Mojce Madon. Drama obravnava otroško spolnost, najstniško nosečnost in predvsem žensko svobodo.
Nova gledališka sezona je odprta. V Prešernovem gledališču Kranj so izpeljali premiero prve slovenske uprizoritve besedila Tanje Šljivar Kot vsa svobodna dekleta v režiji Mojce Madon. Drama se dotika občutljive teme najstniške seksualnosti in daje glas mladim dekletom.
Kot vsa svobodna dekleta: ko senzacionalno poročanje preglasi stiske mladoletnic
Kot vsa svobodna dekleta v režiji Mojce Madon je napisala bosanska dramatičarka Tanja Šljivar. Prešernovo gledališče Kranj je s predstavo Kot vsa svobodna dekleta vstopilo v novo sezono. Drama se dotika občutljive teme seksualnosti mladih deklet in prikazuje njihov boj za uresničitev lastnih želja nasproti pričakovanjem sistema in skupnosti.
»Pred gledalci se vrstijo prizori z izpovedmi mladostnic v hitrem tempu na temnem odru, v navidezni nonšalanci objavljajo delce svoje v resnici žalostne usode na medmrežju in slutijo, ali že vejo, da jim je bila prihodnost tudi s splavom odvzeta.«
Kot uvodno premiero sezone bodo v Prešernovem gledališču Kranj nocoj ob 20. uri pripravili prvo slovensko uprizoritev besedila Kot vsa svobodna dekleta sodobne bosanske dramske avtorice Tanje Šljivar, ki jo je režirala Mojca Madon. Leta 2016 napisano dramo, ki je doživela že več postavitev po evropskih odrih, je sicer navdihnil članek iz rumenega tiska o resničnem dogodku: sedem trinajstletnic iz manjšega kraja v Bosni in Hercegovini se je s šolske ekskurzije vrnilo nosečih. Novica je sprožila množico odzivov in komentarjev na spletu, v medijih pa je dobila precej različne poudarke, ki so se osredotočali zlasti na čustva staršev, podobo države v očeh mednarodne javnosti ali iskanje krivca, da se je kaj takega sploh lahko zgodilo, medtem ko so bila dekleta iz javnega diskurza povsem izvzeta.
Leta 2014 je prve strani rumenega tiska Bosne in Hercegovine polnila novica, da je sedem trinajstletnic zanosilo na šolski ekskurziji. V senzacionalističnih člankih so v ospredje stopili čustva staršev, ugled države v mednarodni javnosti in iskanje krivca. Nihče pa ni nič vprašal deklic, ki naj bi zanosile. Medijske objave in odzivi nanje so navdihnili besedilo sodobne bosenske dramatičarke Tanje Šljivar z naslovom Kot vsa svobodna dekleta. Premiera prve slovenske uprizoritve tega dela, ki ga je prevedel Esad Babačić, bo v soboto v Prešernovem gledališču Kranj. Režiserka predstave je Mojca Madon.