/... Čeprav gre za skoraj triurno predstavo in precej težavno temo, ki je dosledno izpeljana, nas predstava Naš razred ves čas drži v napetosti. Ne samo zaradi igralskega ansambla, temveč tudi zaradi režijskih postopkov mlade režiserke Nine Rajić Kranjac (rojene 1991), dobitnice nagrade Borštnikovega srečanja za režijo / ... / V SNG Maribor sem prišla ob 19. uri, odšla pa okoli polnoči – žalostna in ogorčena zaradi človeških usod in zelo zadovoljna zaradi resnično katarzičnega učinka gledališkega dela. /
NAŠ RAZRED
Koprodukcija z Mestnim gledališčem Ptuj in Mini teatrom Ljubljana. Pokroviteljstvo nad predstavo Naš razred je prevzel veleposlanik Republike Poljske, Njegova Ekscelenca gospod Paweł Czerwiński.
Naš razred je ta hip eno izmed najbolj uprizarjanih in odmevnih besedil sodobne poljske dramatike, ki jo je Evropska gledališka konvencija uvrstila med deset najboljših sodobnih evropskih dram napisanih med letoma 2009 in 2010.
Zgodba temelji na resničnem dogodku, ki se je zgodil na Poljskem med drugo svetovno vojno, ko so v majhnem poljskem mestu Jedwabne na krut način ubili, po nekaterih navedbah 300, po drugih pa 1.600 Judov. Dolgo prikrivana resnica o tem dogodku - da so pomor dejansko izvršili njihovi poljski someščani in ne nacisti – je prišla na dan šele pred nekaj leti, saj so po vojni ta grozljivi pomor seveda zamolčali, preživeli pa so – tako rablji kot žrtve – morali sobivati še naprej, z vsemi osebnimi ranami, krivdo in maščevanji.
Avtor te virtuozno napisane drame skorajda dokumentarno sledi usodam desetih učencev nekega povsem običajnega šolskega razreda, da bi skozi zapleten preplet usod prikazal grozovite posledice tako stalinistične kot nacistične ideološke indoktrinacije, ki sta med ljudmi povzročili popoln razkol in sovraštvo, in jih obremenili s kolektivno krivdo ter njenimi posledicami, ki ljudi določajo in zaznamujejo še danes. Ali kot pravi Wladek, eden izmed preživelih te neizmerno žalostne in hkrati poučne zgodbe: »Zmeraj sem verjel, da bo resnica na koncu zmagala.«
Nina Rajić Kranjac
Nina Rajić Kranjac se je leta 1991 rodila v Beogradu, osnovno in srednjo šolo je obiskovala v Mariboru. Poleg zaključenega programa mednarodne diplome na Drugi gimnaziji Maribor je uspešno zaključila tudi Konservatorij za glasbo in balet Maribor (smer solo petje). Na Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo, smer gledališka in radijska režija, se je vpisala leta 2010; njena mentorja sta bila izr. prof. Tomi Janežič in red. prof. Janez Hočevar.
Med študijema je prejela nekaj nagrad. Predstava z naslovom Tri sestre (A. P. Čehova) je leta 2012 prejela študentsko nagrado za najboljšo produkcijo v celoti. V prihodnjih letih predstava 1981 (S. Semenič) prejme prvo nagrado za najboljšo produkcijo na Mednarodnem festivalu dramskih umetnosti v Zagrebu in Šeligovo nagrado za najboljšo slovensko uprizoritev na Tednu slovenske drame. Za režijo iste predstave (ter režijo igralskega avtorskega projekta ZDAJ letim! (po motivih B. Brechta)) je leta 2014 prejela akademijsko Prešernovo nagrado za režijo ter z uprizoritvijo nase opozorila umetniško vodstvo Gledališča Glej. Slednje ji je ponudilo rezidentsko mesto v letu 2015, kjer je režirala Zborovanje ptic (J. C. Carrièra & P. Brooka), adaptacijo sufijske pesnitve Farida ud-Din Attarja iz 12. stoletja. Predstava je sodelovala v tekmovalnem programu 56. mednarodnega gledališkega festivala MESS v Sarajevu in tam osvojila dve nagradi: Nina Rajić Kranjac jo je dobila kot najboljša mlada režiserka, igralska ekipa pa za kolektivno igro v predstavi. Leta 2016 pa je za režijo iste predstave prejela Prešernovo nagrado Univerze v Ljubljani. Leta 2017 je magistrirala iz gledališke režije pod mentorskim vodstvom izr. prof. Tomija Janežiča, s slednjim je kot asistentka režije kasneje tudi sodelovala pri predstavah Človek (2015), BDT, Sankt Peterburg; Doppler (2016) in Kralj Ubu (2018), Trøndelag Teater, Trondheim. Njen institucionalni prvenec je bila predstava Svetovalec v MGL (M. Koruna) leta 2016, v letu 2017 pa je režirala predstavo Idioti v SMG (po motivih Larsa von Trierja).
NAGRADE
Na festivalu 53. Borštnikovo srečanje (2018) v Mariboru:
Borštnikova nagrada za režijo - Nina Rajić Kranjac
Borštnikova nagrada za glasbo - Branko Rožman
Borštnikova nagrada za igro - celoten igralski kolektiv
Nagrada Združenja dramskih umetnikov Slovenije:
Igralska nagrada Duša Počkaj - Blažu Setnikarju za vlogo Rysieka
/… Še enkrat znova smo priča izjemni igralski ekipi. Ta je homogena in igra kot eno / … / Igralci dobesedno garajo za svoje vloge. / … / Da bi se le še ljudje ob tem kaj naučili, in čeprav nismo vedno le dobri kot tudi slabi ne, sem prepričan, da bi bili lahko strpni eden do drugega. /
/... Režija Nine Rajić Kranjac ni osupljiva samo v kategoriji "mladi režiserji", fascinantna je v vseh dimenzijah. /... / Cel igralski razred je odličen. Redko se zgodi, da lahko enakovredno navedemo cel igralski ansambel, ampak rangiranje bi bilo tokrat res krivično. /... / Naš razred je prav gotovo ena od najbolj vznemirljivih predstav počasi iztekajoče se gledališke sezone. /
/… Ob požrtvovalni in disciplinirani igri celotnega kranjskega ansambla, razširjenem z dvema igralsko prepričljivima gostoma, Benjaminom Krnetićem in Nejcem Cijanom Garlattijem, se tako premišljeno in v razgibanem tempu odvije igra o poljski zgodovini in usodi nekdanjih sošolcev / … / rezultat je dinamična in pretresljiva igra o tem, kako so vse izključujočnosti začasne, njihovi izvajalci pa žrtve političnih preobratov in kljuvajoče ponotranjene krivde. /
/… Odrska postavitev režiserke Nine Rajić Kranjac se zaveda prepletenosti pomenskih ravni besedila v prevodu Darje Dominkuš in se ga loti s plastenjem uprizoritvenih tehnik in površin. Vzpostavljene odrske situacije, atmosfere ter njihove preobrazbe ponekod prekine z bliskovitimi in učinkovitimi spremembami, medtem ko jih na drugih mestih izpelje s točno odmerjeno tekočnostjo, oboje podrejeno tehnični zapeljivosti predstave …/
/… Na odru se režijsko učinkovito, z obilo odrske domišljije in natančnim branjem vsake replike, torej prepleta in odvija iz življenja desetih ljudi, ki jih uprizorijo igralci kranjskega gledališča in gosti. Med njimi po intenzivnosti ekspresije, vsekakor pa ne po kakovosti vloge, morda izstopata Darja Reichman In Blaž Setnikar. K polnosti odrskega dogodka pa vsekakor prispevajo koreografija, vizualni elementi, oblikovanje luči, scenografija, kostumi in maska ter glasba. /
/… Poljski dramatik Tadeusz Slobodzianek se zaveda, da le analize vznika in delovanja totalitarizmov ne (z)morejo scela pojasniti, zakaj so se Poljaki tako surovo znesli nad Judi, svojimi someščani, kot se je to zgodilo julija 1941 v poljskem mestecu Jedwabne, ko so v enem dnevu zverinsko pobili vse judovske prebivalce / … / Nina Rajič Kranjac, režiserka uprizoritve Našega razreda v Prešernovem gledališču Kranj, se zaveda, da Slobodzianekova drama »zelo pronicljivo govori o bitkah v samem človeku. Človek nikoli ni samo dober, vprašanje je, v katerih okoliščinah in kdaj zavzema pozicijo rablja ali žrtve«. /