V času 54. Festivala Borštnikovo srečanje je ekipa Maribor is The Future v seriji Abonma Borštnikovo pripravila komentar uprizoritve, dostopen na podcastu.
OB ZORI
»Ali ona ne obupa; komaj so rane zaceljene, se vzdigne z novo močjó ter skuša zdrobiti tisočere železne plotove. Nekaj lepega in veličastnega je v tem tragičnem upanju. Vsa bitja so ga polna; upanje je izvor vseh velikih dejanj in vseh velikih grehov. Takó hodi človeštvo svojo pot, hodi nerodno, kakor v sanjah, z zatisnjenimi očmí, in upanje ga vodi za roko.«
(Ivan Cankar, Spomladanska noč)
Uprizoritev Ob zori za svojo osnovo jemlje hrepenenje po nečem boljšem, bolj resničnem, bolj niansiranem, bolj smiselnem življenju, ki preveva izbrane Cankarjeve zgodbe. Štirinajstletna deklica, ki dela od sedmih do sedmih, sanjari o gozdu in rumeno pečenih tortah, šivilja, ki preživlja svoja onemogla starša, ob svojem ljubljenem sanja o tem, kako bo nekoč šivala zavese za njun skupni dom, gospa, ki kadi in pripoveduje, sanja o tem, da nekoč ne bo več utrujena, sestradani fantič sanja o velikem mestu in velikih knjigah in o tem, da bo nekoč imel vsaj toliko, da bo dovolj, da želodec utihne, utrujeni upornik sanja o tem, da nekje obstaja pravica …
Vsaka izmed zgodb vsebuje trenutek, ko se zdi, da je vse mogoče, trenutek, ko jutranja zora obeta nekaj boljšega, neko svetlo prihodnost, trenutek, ko, četudi so vkopani v blato, lahko letijo. Ali jutranja zora lahko osvetli kaj več kot razrito blatno izbo, ko posveti v vsakdan ljudi, ki so na družbenem robu?
Lahko pokaže več kot neizbežno realnost in ujetost tega dne, ki traja in traja in se širi tudi na druge dni, tudi stoletja, tudi do danes? Telesa se menjajo, usode ostajajo enake.
Ob zori je pretresljiva predstava, ki že z naslovom obeta, da je preboj svetlobe blizu; vendar njen poziv ni tisti k prekucu, naslavlja tiste, ki so ohranili vsaj košček empatije in se jim zdi vsaj v imenu te sprememba nujna. Ali za začetek vsaj zaviranje ob spolzkem drsenju navzdol.
Ogled predstave vsekakor priporočam obojim: tistim, ki prepoznavajo Cankarjevo edinstveno sposobnost pripovedovanja in v njej uživajo, ter tistim, ki jim klasična besedila predstavljajo samo »težko prežvečljivo čtivo«.
"Predstava Ob zori se zdi eden najmočnejših, če ne kar najmočnejši umetniški doprinos k Cankarjevemu letu."
Cankarjevi junaki so vselej vdani v usodo in na koncu izgubijo - tudi življenje, a jih kljub temu druži to, da še vedno verjamejo v življenje, četudi so to sanje o nedosegljivem, in se borijo do konca. To je hvalnica življenju - življenju, ki zmaga, tudi kadar navidezno izgubi.
Za revnega ali delavsko deprivilegiranega je elita lahko vsakdo, ki se skozi mesec prebije brez mučne negotovosti. Vseh pet zgodb/prizorov zaznamuje človekova determiniranost (zapečatena z njegovim družbenim razredom), usoda »malega človeka«, ki brca, upa in poskuša, da bi ušel naravi (značaju) lastnega okolja, premagal močnejše, zapeljal v ljubezen bogatejše, prepričal delodajalce in očaral »guruje«.
Tako je predstava Ob zori ne le relevanten odrski premislek kontinuitete izkoriščanj in istočasne človeške občutljivosti, ampak tudi vrhunska sklenitev Cankarjevega leta.